Lista med åldersgränser
När det gäller film finns det olika åldersgränser. Vissa filmer är från sju år med en vuxens sällskap, andra filmer kan ses från 11 år tillsammans med en vuxen och så vidare., men när jag letar på vilka filmer som har vilka åldersgränser blir det svårare och därför tänkte jag att vi i den här tråden kunde ge tips om filmer och tala om från vilken ålder som man får se dem.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
En sådan lista skulle bli näst intill oändlig.😉
Är det någon särskild film du tänker på så är det ju bara att googla filmens namn och åldersgräns.
/Maria
Jag undrade framför allt över Bröderna Lejonhjärta. Den sägs vara från 7 år, men det tycker jag verkar lågt. Den är faktiskt ganska otäck på sina ställen. När jag såg den blev jag rädd för soldaterna och hemska Katla. Yscha!
** Energy Pethead
Hur gammal var du när du såg den och blev så rädd?
/Maria
Det kommer jag inte riktigt ihåg när det var första gången, men jag tycker fortfarande att den är skrämmande.
** Energy Pethead
Man ska komma ihåg att åldersgränser på film inte är någon lag eller något som absolut måste eller ens bör följas. Åldersgränserna är alltså endast en rekommendation och bör ses som ett tips snarare än något att blint förlita sig på. I Sverige är det Statens Medieråd som sätter åldersgränser på film, detta innebär i praktiken att det endast krävs att två människor sett filmen i fråga (varav endast en måste ha någon som helst utbildning, allt från det lite luddiga "pedagog" till några högskolepoäng barnpsykiatri) innan filmen får sin rekommenderade åldersmärkning. Detta är som ni kanske förstår en ganska mossig institution utan någon större tyngd, men som också påverkas av trender (vad är farligt för dagen?) och besluten om åldersmärkningarna är med andra ord högst godtyckliga och säger inte så mycket mer än vad gemene man på gatan anser. Vilket inte minst märks på äldre filmer som ges ut igen och kan få en helt annan åldersmärkning än de fick första gången.
Jag slår ett slag för det sunda förnuftet och tycker att det är upp till var och en att avgöra vad deras barn klarar eller inte klarar av att titta på. Rimligtvis känner föräldrarna sina barn allra bäst och är mer kompetenta att utvärdera om en film är lämplig för deras avkomma eller ej, i synnerhet om de är någorlunda filmintresserade.
Att Bröderna Lejonhjärta är från 7 år beror helt enkelt på att två tanter eller gubbar (som med största sannolikhet älskar Astrid Lindgren) satte sig ner och tittade på den, kom fram till att de skrämmande partierna var försumbara och lagom spännande för barn i allmänhet. Dessutom är det som sagt Astrid Lindgren – en nästintill helgonförklarad och mycket folkkär författare – vilket i princip garanterar att de sätter en så låg ålder som möjligt eftersom de vill nå i princip alla Sveriges barn.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Jag minns när vår son var liten så följde vi nog mest "sunda förnuftet" precis som #5 skriver.
Det som är viktigast när det gäller filmer som är "hemska" av ett eller annat slag är ju att man är med barnet och tittar. Då kan man svara på eventuella frågor och det hela behöver inte bli så laddat.
/Maria
De åldersgränser som sätts gäller framförallt när man går på bio (är du 13 och vill gå in och se en film från 15 så har de alltså rätt att neka dig inträde) eller om du hyr film. I USA gäller åldersgränser även spel och är rätt hårt hållet (speciellt för spel som GTA och vissa skräckspel), vet inte hur noga de är med spel i Sverige.
Däremot när det gäller köpfilm (och i vissa fall hyrfilm också, eller nu alla medier online) så får man yrka sunt förnuft och komma ihåg att vissa kan bli mer påverkade än andra av specifika ämnen. Min kompis har aldrig klarat av att se Stephen King's DET för hon är redan livrädd för clowner och hon är över 30. Jag själv såg inte Hajen av samma anledning fören jag var över 20, även om jag har sett på skräckfilm med start av just DET när jag var 7 (stort misstag dock, haha). Jag kan kolla på slasherfilmer utan att höja ett ögonbryn för den genren av skräckfilmer skrämmer mig inte, men samtidigt kan jag nästan kissa i byxan när jag kollar på övernaturliga filmer. En del barnfilmer kan vara obehagliga utan att man finner dem skrämmande (jag kan t:ex inte för fem öre förstå varför Hachiko ligger under "familjefilmer" på netflix, jag mår sjukt dåligt när jag ser den och gråter som en gris och skulle aldrig låta t:ex en sjuåring se den själv oavsett vilken åldersgrupp den är riktad till). Sen kan ju t:ex Disneyfilmer vara mörka och tunga de också fast de är riktade mot barn. Gäller iofs alla barnfilmer. Jag vet då att jag grät otroligt när jag såg Lejonkungen, Narnia (fast jag var mycket äldre då, såklart), Landet för Länge Sedan etc. Men jag hade inga problem med Jurassic Park (som jag också såg som sjuåring första gången). Hoppade väl till någon gång, men jag var mer fascinerad av dinosaurierna än rädd. Vet också att jag som barn var livrädd för pingvinen med en diskhandske på huvudet i ett av Wallace & Gromit avsnitten.
Är det dock en specifik film du vill se eller ska låta något barn se så är det dödsenkelt att gå in på IMDB.com och söka på filmen och där står åldersgränsen satt av The Motion Picture Association of America (MPAA). Även om det är svenska filmer brukar åldersgränsen stå. Och oftast med en förklaring.
Som exempel, går jag in på Insidious 3 står det följande:
"Rating: PG-13 for violence, terror including frightening images and some language."
Däremot går det ju att använda denna tråd om man inte riktigt vet om den åldersgräns som är satt "stämmer", eller om det kanske är något man skulle vilja fråga om filmen för att det är en specifik sak man vill undvika (t:ex om man är jätterädd för säg spindlar, och man inte är säker på om det kommer förekomma spindlar i en film går det ju att säga titeln så kan någon som sett den svara på frågan).
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"