Övernaturligt, tips tack
Jag älskar rysare med övernaturliga inslag. Favoriter är bland andra Oculus och Insidious. Har även sett en väldans massa filmer "baserade på sanna historier", vissa väldigt bra och vissa mindre bra. Men skulle vilja ha tips på fler filmer inom denna genre - känns som att jag sett allt redan 😃
För att förtydliga vill jag se filmer som har inslag av onda makter (där hus, föremål eller människor är besatta), spöken, oförklarliga händelser m.m.
Har du sett Grave Encounters? Det finns två stycken :)
Eller typ Annabelle som kom ut för inte så längesen?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Annabelle är även en prequel till The Conjuring som är gjord av samma lag som skapade Saw och Insidious 1 och 2. Paranormal Activity, finns fem filmer nu. Såg en idag som hette Don't Blink som jag tyckte var bra. Men annars klassikern Blair Witch Encounters om du inte redan sett den. Sinister är given, om du gillar Insidious typen. Inte att du kommer gilla den, men att du borde se den. Mama, Silent Hill, alltså det finns egentligen massor.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Grave Encounters såg jag igår, tyckte den var lite B.. 😐
Har sett Annabelle, The Conjuring, Paranormal Activity 1-4 (osäker på om jag är sugen på att se 5:an eftersom det känns som det börjar bli väldigt mycket upprepning?), Blair Witch Project (är det väl du syftar på?), Silent Hill..
Don't Blink och Mama har jag dock inte sett.
#4 Jag vet, första filmen VERKADE lovande men tvåan…den spårar.
Jag har tyvärr inte fler tips än dom som redan nämnts då jag ogillar övernaturliga skräckisar då det känns som om alla filmer är upprepningar av varandra. 😛
Fast såg nu att Don't Blink fick 4,7 av 10 på IMDB.. Enligt min erfarenhet är det bara de med betyg 6+ som är något att hänga i granen🤔
Men gud ja, Blair With Project, vart var mitt huvud? xD
Men ge Sinister en chans om du inte redan sett den. Har du sett Insidious 2?
#5 Det finns flera som är enormt bra, men dem har jag ju sett 😃
Gillar allra mest Case 39, Insidious, Barnhemmet, The Awakening, Dark Skies, Skeleton Key m.fl. Men har tröttnat på dem eftersom jag sett dem flera gånger redan.
#7 Har sett Sinister och gillar den. Även sett Insidious 2.
Skulle vilja tipsa om White noise om du inte sett den :) The others med Nicole Kidman är bra också, lite annorlunda sådär :P
#10 Har sett dem båda 😉
The fourth kind är en övernaturlig "skräckis". Beror väl på hur man ser det om man tycker den är läskig eller inte. Men tror den är kategoriserad som skräck i alla fall 🙂 Apollo 18, Chernobyl Diaries, Evil Dead - den tycker jag är riktigt bra, Ouija, Orphan, Prometheus och REC. Det är mina tips 🙂
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
Orphan är dock inte övernaturlig.
Det kanske du har rätt i, nu när jag tänker efter 🙂
Jag har egentligen inte krav på att man ska bli skrämd/uppleva obehag av filmen. Jag känner störst obehag av verklighetstrogna krigsfilmer/våldsfilmer, mycket sällan av rysare. Det jag är ute efter är mystiken, att inte veta riktigt hur allt hänger ihop, att bara kunna ana.
Då tycker jag definitivt att du ska kolla upp dom filmerna jag listade om du inte redan sett alla då 🙂 många av dom filmerna jag listade är precis så som du beskriver, tycker i alla fall jag
Huset vid vägens ände (Kan vara svår att hitta) Jag kan skicka den om inte annat
Dead Silence
The Shining
Hide and Seek
Shrooms
Ghost Ship
As Above, So Below
Besökarna
House on Haunted Hill
Long Weekend
Madhouse
Haunting in Connecticut 2 🙂
Freddy har koll på film, det märker ju jag! 😉
🙂
Hide and Seek och Shrooms är inte övernaturliga dock.
Nej men det finns den där mystiken 🙂
#17 Trodde först du syftade på "House at the End of the Street", men googlade och såg att det fanns en svensk film med exakt samma titel (fast på svenska uppenbarligen) 😃 Har inte sett den svenska filmen.
Det är några fler på din lista som jag inte sett ännu.
Såg precis filmen Girl Gone, onekligen intressant och mystisk 🤑Faller inte under kategorin rysare eller övernaturligt dock. Lite i Shutter Island-stuket. Tänkte bara tipsa ;)
Tittade på trailern. Kriminalare är inte riktigt min smak men älskar psykologi. Som Shutter Island är riktigt bra 🙂 Kan vara svårt att se på trailer hur många procent kriminalarfilm respektive psykologi det är
#24 Fokuset i filmen ligger främst på parets relation. Om man ser den i hopp om att se en "kriminalare" blir man nog rätt besviken. Det är mer av ett psykologiskt drama.
Tittade på en trailer nu, och den lägger bara fokus på en del av historien och framförallt polisutredningen. Missledande tycker jag, men samtidigt förståeligt. Vill förklara mer, men då avslöjar jag ju en massa. Antar att det är samma anledning till att de inte visat mer i trailern 😃
The Others? Den tycker jag var riktigt bra!

Ils (them), the task, the tunnel, scarecrow, red rose, ragnarök, poltergeist, amityvillefilmerna, carrie, stephen kings filmer, the mist, the possession of michael king, 7500, jersey devil, the haunting in conecticut (2 filmer som baseras på av snitt från serie A haunting). Honneymoon, the quite ones, the ouija experiment, …
och några som redan nämnts the Blair witch Project, grave encounters, paranormal activity, as above so below är bra ;)
Det finns bra serier i ämnet i också som american horror story, Constantine mfl men även dem som återger andras upplevelser som A haunting, the haunted, ghost mine, when ghosts attack, school spirits, my haunted house, my ghost story…
Alis volat propriis 
Det okända. En svensk film lite i stil med Blair Witch Project.
#28 Den borde man ju kolla upp. Har nog aldrig sett den. Men låter ju som nått intressant :) Gillar Blair Witch Project. Och tycker filmer blir ännu bättre när det är på svenska.
Många bra tips nu. Tackar 🙂