Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1267 ggr
Cartman
0

Upcoming rullar

Ser mest DVD-utgåvor långt efter att rullen kommit ut.  Men jag har viss koll på kommande filmer och whispers om extra bra kvalitet placeras här. Fyll på!

Knocked Up (2007): Från LoveFilm - Efter 2005 års succékomedi "The 40-Year-Old Virgin" kommer en ny galen film av manusförfattaren och regissören Judd Apatow. Även denna gång gräver han ur den aldrig sinande källan av mänskligt tillkortakommande. "På smällen", en komisk betraktelse över föräldraskapet, handlar om en naturlig, men oväntad konsekvens av ett engångsligg. 24-åriga Alison Scott (Heigl) är en lovande nöjesjournalist med en redan utstakad karriär framför sig. Efter en blöt kväll på krogen som slutar i den charmige slarvern Ben Stones (Rogen) säng, tvingas hon dock tänka om. Den högst tillfälliga sexuella förbindelsen resulterar i att Alison blir gravid. Inför valet att ensam ta hela ansvaret, eller att lära känna den blivande fader, bestämmer Alison sig för att ge den godhjärtade, men lite töntige Ben en chans.

Death Proof (2007): Från LoveFilm - För Austins coolaste DJ, Jungle Julia (Sydney Tamiia Poitier), innebär mörkret att hon kan koppla av med sina två närmaste vänner, Shanna och Arlene (Jordan Ladd och Vanessa Ferlito). De ger sig av ut i natten och får folk att vända sig efter dem var de än visar sig. Men all uppmärksamhet är inte av godo; i deras spår följer Stuntman Mike (Kurt Russell), en ärrad rebell som lurar bakom ratten till sitt vidunder till bil. Medan tjejerna kopplar av med en öl i baren väntar Mikes vapen, hans bil, runt hörnet.

Stefan
0

#1 Bra idé! Vet inte om du tänker på enbart dvd-releaser eller även kommande biofilmer? Jag läser en del kring film och brukar se fram emot kommande filmer typ 1-2 år innan de dyker upp :)

De vanliga storfilmerna känner väl de flesta till när de är på g, tänkte därför försöka tipsa om några som i nuläget nog är rätt okända för de flesta. Flera av de görs av personliga favoritregissörer.

Southland Tales: Richard Kelly som gjorde favoritfilmen Donnie Darko är tillbaka. Denna gången är det en komedi/musikal/sci-fi och kan nog bli en skum filmupplevelse på nytt :) Tyvärr dröjer det nog till slutet av 2008 innan den kommer till Sverige. Vid förhandsvisningar blev filmen inte så väl mottagen och filmbolaget ville börja klippa om och greja…Gissar att den kommer släppas på dvd direkt och då förhoppningsvis så som regissören vill ha filmen.

36: Den här är bara i förproduktion än så länge (så kanske lite väl tidigt att tipsa om) och den enda skådespelaren som är bekräftad hittills är Robert De Niro. Min gissning är ändå att detta kommer bli en stark Oscars-kandidat 2008-2009. Anledningen är att det är en Remake av en riktigt bra fransk film och det verkar som man kommer satsa på den här med en del tunga namn (känns lite som när man gjorde The Departed som en Remake på Infernal Affairs).

Australia: Drama som utspelar sig i Australien under 40-talet, regisseras av Baz Luhrmann som gjorde Moulin Rouge. In Baz I trust :)

Ratatouille: Ny animerad film av Brad Bird som ligger bakom Iron Giant och The Incredibles. Har än så länge bara läst lite kort om historien som utspelar sig i Paris och handlar om en råtta som vill göra karriär som kock.

No Country For Old Men: Bröderna Coen´s nya film, denna gång ett äventyrsdrama/thriller. Från MovieZine: "Våld och kaos bryter ut, efter att en jägare snubblar över döda kroppar, heroin och 2 miljoner dollar i kontanter i närheten av Rio Grande" Låter lovande…

Sweeney Todd: Tim Burtons nya film och givetvis är Johnny Depp med, tillsammans med Helena Bonham Carter, Alan Rickman och Sacha Baron Cohen (Borat)!
Från Bloggywood: "Johnny Depp spelar Sweeney Todd, en man som blir oskyldigt dömd till fängelse och som svär att hämnas inte bara det brutala straffet men även för de konsekvenser det har inneburit för hans fru och dotters liv. När han återvänder till sin frisersalong börjar "barberardöden på Fleet Street" då många gentlemän stiger in hos barberaren för en rakning och sedan aldrig mera återses" Tydligen är det en musikal/thriller så det blir nog lite udda, som vanligt med Tim Burton…

Stefan
0

#0 Angående Death Proof, du vet att det är ena delen av filmen Grindhouse? Det är ett samarbete mellan Quentin Tarantino och Robert Rodriguez där de regisserat varsin film och satt ihop det till en. Tyvärr gick den riktigt dåligt i USA och den kommer därför delas upp i 2 filmer här i Europa. En fördel med det är att det blir förlängda versioner av varje film.

Cartman
0

#1-2, You're the man, jo jag känner till Grindhouse-prylen. Litar mycket på dina rekar. Å, okej jag ska hyra Children of Men efter Oskars "validering". Om du, Oskar och IMDB skriker köp, why not buy? Stort tack för tipsen, jag ser fram emot kommande!

Ps: Naturligtvis ej endast dvd-releaser, allt upcoming är av intresse.

johan
0

Jag tyckte Children of men var bra. En av de bättre framtidsfilmerna på länge. Jag fick lite 12 monkeys-vibbar av den, även fast den inte är alls lik. Mer en känsla liksom.

På min ny-films-lista ligger The Last Kiss. Stor fan av Zack Braff och Garden State och detta är hans nya film. Grymt soundtrack också om man gillar indie.

En film som kommer längre fram som jag ser fram emot är nya Bourne-filmen. Bra action och Matt Damon blir bara bättre och bättre ju äldre han blir.

Breach är jag sugen på att se på bio, vet inte så mycket om den, men den verkar cool.

Mvh // Johan

Cartman
0

The Last kiss, The Bourne Ultimatum och Breach. Allt snack om presentationsteknik, sista gången jag städar upp efter dig.

johan
0

#5: Tack Carman. Kan du beställa dom så jag får hem dom i brevlådan också? The Last kiss har jag redan beställt, så den kommer på min födelsedag. :)

Mvh // Johan

Oskar
0

Breach rekommenderas! Lite seg ibland men välspelad och spänannde! Och alltid trevligare när man vet att storyn är någolunda sann… Jag ger den 4/5.

Oskar

Cartman
0

#6 Självklart, con grats!

Stefan
0

3:10 to Yuma: Remake av en gammal westernfilm, nu med Christian Bale och Russell Crowe i huvudrollen. Kanske onödigt med en Remake då originalet tydligen ska vara riktigt bra, men jag vill i alla fall se den gjord med dagens skådisar och filmteknik och western är aldrig fel :)

Stefan
0

Rescue Dawn: Baserat på verkliga händelser under början av Vietnamkriget när piloten Dieter Dengler blir nedskjuten och tillfångatagen. Christian Bale (en av mina favoriter) i huvudrollen. Jag har inte kunnat hitta info om distributör här i Sverige så det verkar dröja tills den kommer hit. Även i USA har den av okänd anledning blivit uppskjuten. Vill se nu!

Stefan
0

Valkyrie: Regisserad av Bryan Singer (Usual Suspects, X-Men) med Tom Cruise i huvudrollen. Baserad på verkliga händelser, ett försök att mörda Hitler.

Lincoln: Steven Spielberg. Liam Neeson. Abraham Lincoln. Kan det bli annat än bra?

The Golden Age: Cate Blanchett spelar återigen Elizabeth (ej sett), men om jag förstått det rätt så fokuserar den här på hennes relation till äventyraren Sir Walter Raleigh (Clive Owen)

Sedan något som antagligen ligger ett antal år in i framtiden. Darren Aronofsky som gjort bland annat The Fountain, Requiem for a dream och Pi jobbar på ett manus om Noah (Noaks ark). I likhet med The Fountain är det något han hållit på med i flera år, hoppas bara något filmbolag nappar och ger honom fria händer. Enligt honom själv så är den tänkt att vara storslagen och följa berättelserna i Bibeln noggrant.

Stefan
0

1-18-08: För någon månad sedan dök det upp en trailer till J.J. Abrams nya projekt (han bakom Lost, Alias etc.) och "Cloverfield" nämndes då som namn. Än så länge verkar ingen titel klar och "1-18-08" är bara en arbetstitel och datumet då den har premiär. Trots att trailern och informationen om filmen är knapphändiga så har den diskuterats ordentligt på nätet senaste tiden. Webbsidor med pussel, falska sidor och diverse bloggar med anknytning till filmen har dykt upp. En "vanlig" monsterfilm eller något smartare? Trailer finns här. Det kommer säkert pratas mycket om den här under hösten.

Moviezine.se har en utmärkt preview för de som vill veta lite mer.

Cartman
0

För fans (t ex jag) som gillar Wes Anderson's Rushmore, The Royal Tenenbaums och The Life Aquatic with Steve Zissou kommer nu i september The Darjeeling Limited från samme regissör. Trailer här.

Cartman
0

Yihaa, Ricky Gervais skjuter This Side Of  The Truth till våren.

"This Side of the Truth" is set in a contemporary world where no one has ever lied. Gervais will play a performer who tells the first lie and harnesses its power for personal gain."

"My character works in the film industry, where actors are really readers who tell completely factual stories," Gervais said. "My character's a loser who's about to lose his job, and who's lumbering through the 1300s. All he's got to work with is the Black Death. But once he lies and pretends he's found lost stories, he becomes the greatest storyteller in the world."

johan
0

Vore det inte en bra idé att starta en ny tråd om varje film? Känns som det blir enklare att följa en diskussion om filmen då, plus att det blir lättare att söka.

// Johan

Mvh // Johan

Cartman
0

Fine, jag ger mig.