Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1096 ggr
Oskar
0

Free Jimmy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Free Jimmy är något så ovanligt som en animerad film från Norge med en åldersgräns på 15 år. Allt kretsar kring den knarkande cirkuselefanten Jimmy. Olika skumma typer är efter honom…allt från militanta djurrättsaktivister som vill befria honom till samiska mc-knuttar som vill åt hans knark. Det är så långt från Hitta Nemo och Ice Age man kan komma. Här är allt mörkt och dystert och karaktärerna är misserabla. Och mycket våld, dvs ingen barnfilm. Filmen har en rätt skön stil och är snyggt gjord men det blir bara för mycket…en kortfilm hade varit ok men det blir alltför enahanda för 90 minuter. Men den får ändå betyget 3/5 av mig därför att det är kul att någon i Norge vågar göra en animerad film för vuxna!

http://www.imdb.com/title/tt0298337/

mvh
Oskar

EmmaG
0

Är nyfiken på denna men har inte sett den än..Skulle du säga att den är värd att se?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Lotta_A
0

Jag har sett den här filmen faktiskt. Mycket interessant, spännande och helt annorlunda. Men jag tyckte ändå inte att den var speciellt bra faktiskt. Men den var okej.

Det finns en annan film. Torkel i knipa. Det är samma person som gjort båda filmerna men Torkel i knipa var extremt mycket bättre tycker jag. 

Torkel i knipa är inte alls lika överdriven och inehåller mer humor. Ganska tragisk humor precis som i free jimmy.

Jag tycker båda filmerna är värda att se.

Oskar
0

#1 Allt beror ju på vad man gillar. Den är som sagt ganska annorlunda. En mörk och dyster animerad film men med rätt skön stil. Du ska absolut inte förvänta dig någon i stil med Disney…

mvh
Oskar

emsems
0

har funderat på se den länge, men är inte så hot på att den är på norska… finns engelsk version?

Stefan
0

#2 Inte för att det kanske spelar så stor roll, men det är inte alls samma person som står bakom Torkel i knipa. Den är gjord av ett gäng danskar och Free Jimmy är norsk.

Lotta_A
0

#5: Jaså? Jag har egentligen inte så stor koll men jag såg free jimmy hemma hos en kompis som sa att han laddat ner free jimmy just pga att den var gjord av samma person som gjort torkel i knipa och den filme älskade han.

men men. Kanske är som du säger. Spelar som sagt ingen roll egentligen.

Snabster
0

Ska kika nu. Återkommer =)

Sovgott
0

Jag har sett den. Jag tycker så synd om elefanten!!!