Andra världskriget
Söker filmer om andra världskriget!
Helst med svensk text eller iaf engelsk tal.
Överös mig med förslag!! 🙂

Das Boot (Ubåten)
Cross of Iron (Järnkorset)
The Longest Day
A Bridge too Far
The Bridge at Remagen
Tora! Tora! Tora!
Yamato
Kamikaze
30 Seconds over Tokyo
Pearl Harbor
Saving Private Ryan
39th Battalion
Halls of Montezuma
Sahara
Twelve O'Clock High
Sands of Iwo Jima
Letters from Iwo Jima
Flags of our Fathers
Memphis Belle
Patton
The Battle of Neretva
The Desert Fox
The Desert Rats
The Guns of Navarone
Sänkningen av Laconia
Slaget om Tobruk
Schindler's List
Bron över floden Kwai
Inte en film, men en helt suverän mini-serie - Band of Brothers. Måste ses!
Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Kan bara hålla med om Band of Brothers. Samma team bakom Saving Private Ryan och serien The Pacific.

Sänkningen av Laconia är baserad på en verklig händelse med en tysk ubåt. Det är en tyskserie i två delar.
En annan tysk serie i tre långfilmslånga avsnitt heter Krigets unga hjärtan. Gick på SVT för några månader sen, men den har jag inte sett än.
En av de bästa filmerna jag sett i denna kategori är Das Boot. Den visar hur skrämmande det är att vara på en ubåt i strid. Vi som inte varit med kan aldrig förstå hur det var, men Das Boot förmedlar denna skräck riktigt bra. Den är stämningsfull och spännade också.
Tack för alla tips!! 🙂

😎 ingen orsak. Det finns så många filmer som utspelar sig under Andra världskriget och jag har några fler titlar som jag kan komma med senare vid tillfälle.
I krigsgenren så är den bästa enligt mig Platoon, men den utspelas under Vietnamkriget. Jag skulle vilja se en med Andra världskriget som scen i samma klass som den, men jag har inte sett nån än. Das Boot tror jag är nära, men det var så länge sen jag såg den så jag behöver se den igen.
Teamet bakom Das Boot har även gjort Stalingrad. En storfilm som börjar med en riktigt bra stämning, men den blir långdragen tycker jag. Har bara sett den en gång för länge sen, men ska se den igen.
Silent night är en sann historia. http://www.imdb.com/title/tt0338434/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus