Film iFokus

Film

Etiketter: filmtipsfilmsnack
Läst 1074 ggr
Saber
0

Bästa animerade film

Vi har diskuterat bästa tecknade film som huvudsaken är rikatad till film samt vilken barnfilm som också är bäst uppskattad av vuxna. Enligt mig är det fel angrepps sätt! Men det lämnar också en väldigt stor lucka bland animerade filmer. Så nu tänker jag ta upp frågan vilken är den bästa animerade filmen ni har sett, oavsett om den är barnfilm eller en skräckfilm!

Här är några enligt mig av de bästa animede filmerna, som ni ser än en del av dem japanska och de ni har nog inte ens hört talas om dom! ;)

1 Spirted Away

2. Perfect Blue

3. Ghost in the Shell

4. Shrek

5. Lionking

6. Superhjältarna

7. Pricness Monohoke

8. Grave of the Fireflies

9. Skönhten och Odjuret

10. Akira

Stefan
0

Alla de du räknar upp är bra, men jag skulle lägga till några fler av Miyazakis filmer. Varför inte Howl´s Moving Castle :)

Iron Giant är en annan riktig pärla!

tillalex
0

Då röstar jag på Nausicaä in the valley of the wind

Jenka
0

Shrek
Ice Age
Lejonkungen
Finns säker många fler men det är dom som jag kommer på, på rak arm..

AndersE
0

Allt som aardman animations ltd. gör - Wallace & Gromit osv…

Saber
0

Vist kan man lägga till nästan alla filmer gjorde av Miyazaki men det finns även andra bra filmer än dom han har gjort, (tror jag). Bland annat glömde jag The cat returns som visseligen också är från Studio Gibi men inte gjort av Miyazaki.

rowan
0

Drawn from memory av en tjeckisk konstnär jag inte minns namnet på. Självbiografiskt från ett stängt land. Filmen är så fint tecknad och så humoristiskt berättad att man ofta glömmer hur hemsk den är. Någon som vet om han gjort fler filmer?

HH
0

Shrek är ju klart grym!

Saber
0

#6 vet du ifall det går att köpa dawn of memory i någon svensk butik, om inte vart kan man beställa den då?

Det ingen som känner till några fler bra animerade filmer som kanske inte är så vanliga att komma över här hemma. 

Annan bra film jag tänkte på som finns att hyra är i svergie är  den animide version av det klassisak verket Metropolis. Har inte sett orginalet men antar att det är stor skillnad mellan de två! ;)

Annars finns också Cowboy Bepop och Stream boy att hyra i vissa svenska video butiker och de är båda bra filmer även om de kanske inte passar in på bästa animerade filmer.

rowan
0

Sorry, Saber, jag såg den på tv för länge senoch hade sån tur så jag spelade in den då. Men nu har jag inte video längre, så jag kan inte kolla vad tecknaren heter.

Shrek får jag baske mig ta och se, det är många som rekommenderar den?