jämstäldhet på bio
Vet att titeln kanske låter lite missvisande, hade svårt att komma på något kort och bra (admin får gärna ändra om de kommer på något bättre). Läste i alla fall en artikel hos The Guardian om ett nytt mätningssystem på vissa svenska biografer som utgår ifrån "The Bechdel test". Ett test som handlar om jämställdhet och partiskhet när det gäller könen. Testet som genomförs på filmerna är alltså inte en kvalitetsrankning utan istället avgör om jämställdheten mellan manliga och kvinnliga karaktärer är bra. T.ex. nämns det som en del av testat om två kvinnliga karaktärer (som i filmen är namngedda) har ett samtal med varandra om något utöver en man. Storfilmer så som Sagan om Ringen klarar inte av detta.
Jag har inte hört det här förut, har ni? vad tycker ni?
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
Jag tycker det är bra! Men man kunde ha utvecklat det mer, för som det stod kan en film inte alls vara jämställd trots att den får A-rating i systemet.
Fler "kvinnofilmer" till folket! 🥳 (säger jag fast mina favoritfilmer faktiskt handlar mest om män…..)
Jag tycker också initiativet är bra, just för att det behövs fler starka kvinnokaraktärer i film. Sen kan ju "tjejfilmer" så som typ… Mean Girls få en hög rating på den där skalan utan att för den sakens skull vara jättebra vinklad. Jag menar, alla tjejer är inte bara intresserade av kläder, smink killar etc. något som jag förstod det inte mäts i testet.
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3

Att jämföra Ringen tycker jag är lite dumt. Det bygger ju på en bok skriven på 50-talet av en man född på 1800-talet, så hans insikter om vad kvinnor kan, eller pratar om var nog ganska små.
Annars är det en intressant undersökning.
Hatar cancer och älskar vårlökar.