Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 2799 ggr
Emma
0

Nybörjar-skräckis

Har någon ett förslag på en nybörjar-skräckis för mig? Jag blir livrädd så fort det rasslar lite oroväckande och av bara tanken på att det ska vara läskigt.

Men jag kanske missar nånting när jag vägrar försöka?

Emma

Stefan
0

Hm…Sleepy Hollow kanske? Är lite som en spökhistoria med lite skräckinslag blandat med en del humor. Kanonbra film i vilket fall som helst.

Saber
0

Finns det något som nybörjar skräckis? ;) Själv är jag också väldigt feg när det kommer att titta på skräckfilmer. Men dom jag ser hela filmen av brukar jag tycka är bra, brukar dock väldigt sällan se sånna filmer.

Senaste jag såg hela var nog A tail of two Sisters. Men vet inte om det är en nybörjar skräckis…

Pia
0

Jag fick med mig en kompis på Jurtjyrkogården när den gick på bio för många år sedan, hon trodde den handlade om djur… Jag friserade väl sanningen lite om vad filmen handlade om, hm. Kan säga som så, att den är nog i n t e ett bra alternativ som "mjuk-skräckis"…:)

Jo men Sleepy Hollow är väl ganska bra för ändamålet, håller med Stefan om det. "The Others" kanske?

En riktigt bra skräckis är verkligen otroligt underhållande, men det är en tunn gräns mellan subtil och splatter liksom:) Sen så märker jag att jag har blivit känsligare med åren, nu kan jag verkligen vara som en liten tonårshoppa och skrika högt när ngt oväntat händer….:) Var mkt coolare förr. Dessutom har jag en tendens att, även om jag inte är mörkrädd, ha extra koll under sängen osv när jag sett något riktigt otäckt…

Så Emma, jag tror att om du vet med dig att du är lättskrämd av sån't här, då kanske det är en genre du inte skall försöka dig på. En riktigt bra skräckis har liksom en tendens att sitta kvar länge i minnet….:)

Pelle
0

The Others, som Pia föreslog, tycker jag känns som en ganska bra nybörjarskräckis. Inte så mtk chockscener, men en konstant hög spänning, inte speciellt mkt splatter. Annars kan man ju alltid gå tillbaka lite i tiden, och kika lite på ett av mästerverken, The Shining. Fast den kanske är lite läskigare, svårt att säga.

Själv är jag rätt förtjust i allehanda filmer med djävuls- och katolsk anknytning, och då kanske t ex Exorcisten eller Omen är något som kan tilltala.

Börja absolut inte med Ringu… det japanska originalet till The Ring. Läbbigaste jag sett tror jag.

Rysliga helghälsningar,
/Pelle

Pia
0

Pelle, The Shining är ju väldigt läskig, absolut inget att börja med tycker jag…:)

Ringu tycker jag personligen var otroligt trist och konstig…

En riktigt otäck film från 80-talet tycker jag The Entity är. Sägs bygga på en sann historia och otroligt snyggt gjord vill jag minnas. Alltså inget att börja med heller…:)

Niklas
0

The thing då?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
0

Alien vs Predator. Där får du två skräck (SciFi) klassiker i en film. Det är Alien monstret som kämpar mod Predator monstren.

jag har alltid gillat Alien filmerna. När jag sedan för nåt år sedan eller två upptäckte Predator filmerna blev jag jätteglad. Sedan kom det en film som kopplar ihop dessa två filmklassiker och vilken film.

Det är väl inga skräckklassiker i vanlig mening (typ frankenstein, varulven mm) men nog är det skräck alltid. I Alien filmerna sitter man som klistrad varje minut för man vet aldrig när monstret skall dyka upp.

mvh kaj

Pelle
0

Äsch, The Shining är väl inte så läskig????

Pia, smaken är visserligen delad, men man kan bara inte ogilla Ringu, för att den är "konstig", den är så otroligt mycket mer välspelad än kopian, har subtilare foto, har inga snabba enkla "skrämknep" utan är bara riktigt jävla läskig. Men visst, den funkar inte som popcornrulle, det gör den inte, man måste liksom härda ut, precis som annan film med lite mer tuggmotstånd.

mans
0

Själv har jag sedan länge tvingats inse att jag inte klarar av att se några som helst skräckisar. Jag blir alldeles för rädd och kan inte sova på flera nätter efteråt.

Allra mest rädd på sistone har jag blivit av att se David Lynchs "Mulholland Drive" - som egentligen inte alls borde vara så läskig, men det var just en scen nära början av filmen då ett par personer letar bakom en sopcontainer som gjorde mig helt galen…

Lynch är ju en mästare på att skapa skrämmande LJUD i sina filmer, nåt som ofta gör mig räddare än jag borde vara. Hur många gånger har jag inte sett vidare på en film genom att hålla för öronen och luta huvudet på sned och se mellan ett par fingrar?

Stefan
0

#9 Haha jag vet precis vilken scen du menar..det är nog en av de mest skrämmande scener jag sett någonsin i en film..beror nog till stor del på att hela filmen känns kuslig på nåt sätt.

mans
0

#10 …plus att de en minut innan i filmen säger exakt vad som kommer att hända… Vilket gör det MER skrämmande på nåt sätt. Borde ju vara tvärtom egentligen. :)

Pia
0

Jojo, Pelle, det kan man visst, Ringu var verkligen konstig och ointressant. En film kan ju vara konstig OCH intressant, denna var ingetdera, jag såg inget subtilt i den alls… Smaken kan vara hur delad som helst - betänk även att den åsikten kommer från någon som tycker att Sagan om ringen-trilogin på film är osedvanligt överreklamerad….:) *Oops vågar man säga det?*

Linjerat
0

Hmm, nybörjarskräckis? I så fall tycker jag att du kan se "The ninth gate", är inte läskig men obehaglig och spännande. Och så är det ju Johnny Depp som har huvudrollen. ;)

Highlandertess
0

Det bästa, anser jag, är att börja med en film som inte är skräckfilm men som har skräckinslag. När man sett några sådana så övergår man sedan till ren skräckfilm :-) Några exempel: Hajen, Sleepy Hollow, The Village etc.

Idun
0

one missed call kanske? Är nog inte rätta personen att ge tips då jag inte skräms av skräckisar längre

emoflickan
0

Shaun of the dead! Den har allt! humor, kärlek, zombies, blod o lite mer humor. världens bästa film;)

smalltowndude
0

Den dansk-svenska thrillern "Midsommar". Mjuk start för den ovana. Mycket bra film!

Mysterious
0

the ninth gate Är så bra och jag tycker att du ska se den verkligen,det många finns scener där hjärtat börjar slå snabbare men inte av skräck utan kanske mer av spänning och så!!tyckte den var otroligt bra.

Sleepy Hollow är lite rolig och liite läskig kollade på den första gången själv mitt i natten och blev kanske liite rädd,men inte så rädd att jag blev orolig att jag tänkte på att det gömmer sej nån i garderoben^^'

Constantine , lite läskig och ibland lite långtråkig…kommer inte ihåg så mkt då det var länge sen jag såg den

Identity - jättebra enligt mej…läskig men ingen skräckis direkt.

the village - den blev jag rädd på när jag kollad epå den,men när den va slut gick det över.

Haha,annars kan du se scooby doo^^king kong och andra ''läskiga'' filmer^^

smalltowndude
0

ja, the village är en bra nybörjare!

Mysterious
0

Japp,men jag blev skiträdd när jag såg dom fula ''monstren''

smalltowndude
0

haha, jag blev rädd när han satt i vakttornet och kikade ner genom luckan :) fast jag tyckte mest synd om den utvecklingstörda.

Mysterious
0

Hahaha,utvecklingstörda^^
Jag trodde aldrig att det fanns några monster för jag trodde dom ville bara skrämmas med andra…så kom dom så äckliga blääääh