Annons:
Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 468 ggr
Herveaux
2/23/20, 7:34 AM

Äldsta filmen du sett?

Av alla filmer du har sett, kan du minnas vilken som har flest år på nacken?

Är du, som jag, historienörd, så tycker jag vi även räknar med korta filmsekvenser från filmindustrins tidiga barndom. 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Herveaux
2/23/20, 8:01 AM
#1

Nu är det nog på vippen att det räknas som "film" (klippet består egentligen av enskilda fotografier som satts ihop till en filmsnutt) men sekvensen
"the Horse In Motion" av Eadweard Muybridge från 1878 är det äldsta som finns och även det äldsta jag sett. Se klippet här: LÄNK

Jag gillar loren runt "Arrival of a Train  at La Ciotat" av bröderna Lumière från 1895 som säger att när den korta stumfilmen visades för första gången vart publiken så överrumplade över att se ett tåg dundra emot dem att flera personer flydde lokalen. Se klippet här: LÄNK

När det kommer till mer spelfilm så är det nog Charlie Chaplin's "The Kid" från 1921 som har flest år på nacken. Om du inte har sett den kan jag rekommendera den!
Jag gillar Chaplin.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
2/23/20, 1:21 PM
#2

När det gäller långfilmer så är det nog Nosferatu från 1922 som är den äldsta film jag sett. När det gäller klipp är jag osäker, kan ju hända att jag sett riktigt gamla klipp som använts i någon dokumentär eller pratprogram eller liknande men utan att jag varit medveten om hur gamla de är.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
2/23/20, 1:24 PM
#3

Åh, Nosferatu vill jag se! Men jag är en sån chicken och så som Nosferatu är sminkad ger mig mardrömmar. 😮


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
2/23/20, 1:26 PM
#4

Den var faktiskt jättebra, och var läskigare än jag hade trott. Jag ser ju skräckfilm typ jämt, så jag tänkte att ha hur läskig kan en stumfilm vara? Men obehaglig var den ändå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
2/23/20, 1:31 PM
#5

Härligt ändå att höra att den var så pass bra, att den t.o.m biter (😉) på en skräck-connoisseur. *gulp* Får se om jag kan man up här och ta mig an den.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
2/23/20, 1:38 PM
#6

Rätt säker på att den finns på youtube om du är sugen på att se den!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Herveaux
2/23/20, 1:41 PM
#7

#6 Japp, det gör den. LÄNK
Slut på ursäkter för min del med andra ord. 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
2/23/20, 1:43 PM
#8

Ja nu har du inget att gömma dig bakom längre! 😃


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2/23/20, 2:28 PM
#9

När jag läste en filmkurs såg vi på en hel del stumfilmer för att analysera och diskutera. Det var väldigt intressant. 

The Motorist från 1906 var en av dom jag såg. Vet att jag såg en annan också med skyltar men jag kan inte minnas vad den hette. Ska fundera några varv.

Sen har jag sett Roundhay Garden Scene från 1888, det sägs att det är den äldsta överlevande stumfilmen. Bara vissa delar finns kvar av den idag, och jag har sett något klipp av det som är räddat. 

Den äldsta långfilmen jag sett är nog från 1921, the three musketeers.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2/23/20, 2:33 PM
#10

Jag hade så gärna velat se Cleopatra från 1917 samt The Great Gatsby från 1926. Men filmerna anses vara förlorade då bara fragment finns kvar av dom. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Herveaux
2/23/20, 4:41 PM
#11

#8 Joho-då! Kudde i beredskap. 😇
Såg precis filmen och den var riktigt bra! 
Hade jag sett den när den kom hade jag nog inte kunnat sova på en vecka eller två. 

#10 Åh nej, sånt där får alltid det att värka lite i hjärtat. 😢


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Tante Aubergine]
2/23/20, 8:08 PM
#12

Hmm, det är jag osäker på, men tror att Buster Keatons Convict 13 (prod. år 1920) var en av de första.

#1 The Kid såg jag av en slump för flera år sedan, det var även den som gjorde att jag blev mer intresserad av Chaplins verk. 

Tyckte det var festligt att se "farbor Fester" (Jackie Coogan) i en av hans tidigaste roller.

Har filmen numera på dubbel Blu ray/dvd utgåva.

Cireea
2/24/20, 2:21 PM
#13

Tillägg till min kommentar #9 

Det var Gösta Berlings Saga från 1924 med Greta Garbo jag tänkte på.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
sponny
2/25/20, 9:24 PM
#14

Den äldsta film jag sett måste vara världens äldsta science fiction-film, Resan till månen (Le Voyage dans la lune) från 1902. Finns på youtube om ni känner för att offra en kvart.

Den äldsta som finns i min DVD-samling är Fritz Langs Metropolis från 1927, även den en science fiction-film.  Kan man ana ett mönster? 😃 Den rekommenderas hur som helst.

Moon AppleGrey
2/26/20, 1:10 AM
#15

#14, tack för tipset!


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Lia
3/3/20, 5:51 PM
#16

#9 Jag läste Film- och TV-kunskap via Hermods, var det möjligtvis samma kurs du läste? Det var hur som helst en bra kurs eftersom man fick chansen att se mycket intressant 🙂

Cireea
3/3/20, 6:37 PM
#17

#16 Det är mycket möjligt 🙂Tyckte också det var en intressant kurs.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: