Annons:
Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1008 ggr
Lona
12/19/19, 10:24 PM

Saker ni retar er på?

Finns det något speciellt ni brukar haka upp er på när det gäller filmer och serier?

Jag blir tossig när det är hästar med och saker är FEL! Som i en del historiska filmer/serier, kunde de inte använda lite ursprungligare hästtyper och utrustning?
Eller om huvudkaraktären ska rida mycket, varför inte välja en skådis som är hyfsat bra på det?
Dessutom är det ofta totalt fel ljudeffekter. Galopperande hovar när hästarna travar och ständigt frustningar och gnägg. 

Jag hakar i och för sig upp mig på medicinska serier också. Det är väl en sak om en vanlig serie har något avsnitt som är medicinskt inriktat, men en sjukhusserie som är helt uppåt väggarna? Jag klarade nog två avsnitt av House, sen pallade jag inte mer.😃

Så - vad retar er när ni tittar på film eller TV?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maleficum
12/19/19, 11:00 PM
#1

Kan också reta mig på dem sakerna när det kommer till hästar i film! Sen kan jag också reta mig på när andra djur används som "rekvisita" och inte bor på ett bra sätt tex fåglar i små runda burar (dock lite mer förståelse för riktigt gamla filmer).

Något jag kan reta mig på (både i film och böcker) är när det skapas massa drama bara genom att karaktärerna inte kommunicerar med varandra. Visst att man kan missförstå varandra och grejer men när dem inte ens försöker prata med varandra över något så blir jag bara irriterad!

Något jag väl kanske inte direkt retar mig på men gör vissa filmer jobbiga är när karaktärerna ser för lika ut (är ansiktsblind) och det blir väldigt förvirrande att hålla koll på vem som är vem (kan funka bättre i serier där man ju har lite längre chans på sig att "lära känna" karaktärerna på ett annat vis.

Har väl fler saker som stör mig i böcker men det kan bero på att jag ser så få filmer och serier. 😉

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Dioramabyggare
12/19/19, 11:33 PM
#2

När varje avsnitt i tv-serier börjar med en kort resumé över det förra avsnittet.

Komedifilmer med inspelade publikskratt när producenten tycker att en scen är rolig, fast det inte finns någon publik…

Cireea
12/20/19, 2:06 AM
#3

Jag stör mig också på det #2 nämner om inspelade publikskratt. 

Sen stör jag mig på det #1 nämner om djur som bor i alldeles för små burar. Exempelvis marsvin eller hamstrar som bor i minimala gallerburar. 🤢

Något som inte nämnts i tråden är klichéscener, personer och handlingar. Alltså när allt är så uppenbart redan innan filmen kommer igång. 😐Någon enstaka grej, absolut. Men när verkligen allt är så kliché det bara kan bli.. då stör jag mig bara.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
12/20/19, 12:36 PM
#4

Ja klyschor kan förstöra vilken bra film som helst.

Sen eftersom jag ser massor med skräck fullkomligt HATAR jag när varje jumpscare måste annonseras med ett ljud så högt att det är minst tre gånger så högt som resten av dialogen, musiken, etc, i filmen. Då hoppar man ju till, men inte för att man genuint blir rädd men för att man får hjärtsvikt av det plötsligt höga ljudet. Sånt hatar jag i skräckfilmer och tycker de är mycket bättre när ljudnivån är balanserad. Det GÅR att göra läskiga scener utan att spräcka trumhinnorna på de som kollar…

Och ja jag kan ju störa mig då också såklart på djur som inte bor som de ska eller beter sig som de borde (om det inte är en barnfilm eller skräckfilm och det är meningen att de ska bete sig annorlunda såklart).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
12/22/19, 12:07 PM
#5

Förutom saker ni redan nämnt så stör jag mig på när skådisar verkar ha castats mer pga sitt utseende än faktisk talang. 
Man är inte en bra skådis (eller lämpad för rollen) bara för att man enligt nån skev standard ser bra ut. Punkt. 
Det här blir ju iof en väldigt personlig åsikt, men ändå. 😛


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Cireea
12/22/19, 12:50 PM
#6

#4 Håller heeeeelt med angående ljudet i skräckfilmer. Tycker det är jätteirriterande. 😐

#5 Instämmer! "Men han ser ju ut som karaktären" - må hända, men han har noll talang för att framföra rollen så det förstörde hela filmen. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Maleficum
12/22/19, 6:29 PM
#7

Sitter och ser om lite serier och råkade ut för en grej jag stör mig på i en av dem och det är när de av någon anledning ska ta blod från sig själva (för att inleda en pakt eller andra konstiga idéer) och de tar kniven och skär sig i handflatan för att därefter springa runt som ingenting och hantera vapen eller vad som efteråt!

Jag har själv blivit svårt riven i handflatan av en kanin vid ett tillfälle (blodvite) och det gör förbaskat ont och man vill inte gärna hålla saker i handen eller för den delen knyta näven efteråt på ett bra tag!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tante Aubergine]
12/22/19, 9:17 PM
#8

"Fanservice". Avskyr det.

Ryttare som inte vet hur man rider är också något som kan störa.

Maleficum
12/22/19, 9:47 PM
#9

#8 Går queerbaiting in under den kategorin? Aldrig riktigt hört om fanservice så har inte så stor koll på vad det innebär.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tante Aubergine]
12/22/19, 9:55 PM
#10

#9 Vet inte vad som menas med "queerbaiting" så kan inte svara på det.

Fanservice är en term som ursprungligen kom från Japan.

Wiki beskrev det rätt så bra, "The inclusion in a work of fiction or material, especially of a racy or sexual nature, which has no relevance to the storyline and is designed merely to excite the viewer".

Hur pass grovt/vulgärt det är, är lite olika.

Cireea
12/22/19, 10:08 PM
#11

#10 Hur upplever du det i filmer och/eller serier? 
Har aldrig upplevt fanservice förutom i realityprogram osv.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
12/22/19, 11:56 PM
#12

#10 Vet inte hur man ska beskriva det på ett bra sett (på svenska :P) men i princip innebär det att de medvetet hintar om sexuell/kärleks attraktion mellan samkönade karaktärer men sen aldrig fullföljer det.

Serien Sherlock är väl en av dem som blivit "anklagade" för det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
12/23/19, 2:20 AM
#13

En sak som jag stör på mig som jag kom på nu ikväll när vi såg på film. Stereotyper. 
I dom flesta filmer ska det alltid finnas dom där stereotypiska karaktärerna. Typ grejen med att alla kvinnor bara ääääälskar shopping och är besatt av dyra märken.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Calcifer
12/23/19, 8:16 AM
#14

#12 Fast i Sherlock gör de ju det rätt tydligt att det inte stämmer för fem öre men att folk ofta tar miste på det pga John och Sherlock's nära vänskap och att de är för sig själva hela tiden och bor ihop. Sherlock är väl mer asexuell än något annat om jag skulle tolka det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maleficum
12/25/19, 12:43 PM
#15

#14 Är själv inte helt insatt i ämnet utan det är mest vad jag hört av dem som har bättre koll, men kan väl hålla med dig om Scherlock.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

micki78
1/3/20, 11:46 AM
#16

Nåt som retar mig är ofta när dom tar med katter i filmer, speciellt thrillers. Är det en katt med så blir den nästan alla gånger offrad på något sätt. Det retar mig något enormt.

Honestyisdead
1/4/20, 9:24 PM
#17

Hur knivar och svärd gör ljud av sig. Så löjligt.

Lona
1/7/20, 2:58 PM
#18

#5, Jaaa! Där ligger brittiska produktioner hästlängder före amerikanska. Karaktärer som spelas av duktiga skådisar som ser ut som vanliga människor och inte modellsnygga aktörer utan talang.

Halvt OT men det ryktades att det skulle göras en amerikansk version av "I vår Herres hage" (baserad på James Herriots böcker) men med "lite mer glamour och rolling in the hay". Charmen med den serien är ju just rödbrusiga engelska bönder som klafsar omkring hos sina grisar i leriga gummistövlar!

#16, Ja, katter är nog de mest olycksdrabbade djuren i filmer även om en och annan hund också stryker med. (Och kanin, minns Farlig förbindelse med Glenn Close från 80-talet!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MissClue
2/9/20, 10:29 PM
#19

Jag stör mig också på dåliga ryttare i filmer, särkilt när det dras hårt i bettet eller när någon hoppar upp hastigt och dunstar ner i sadeln. 

Retar mig också på dålig kommunikation mellan karaktärer eller onödiga lögner som man vet kommer leda till större bråk och utdragna tjafs i framförallt serier. 

På senare år har jag svårt att titta på serier där män, oftast med makt tex gängledare ligger hej vilt med kvinnor. De innehåller gärna scener där mannen vaknar med en drös kvinnor i sängen. Det är som att kvinnorna framstår som accessoarer och produkter man förbrukar.

I love not man the less, but Nature more…

Cireea
2/10/20, 12:41 PM
#20

När jag läste #19 kom jag att tänka på något jag alltid stört på mig. 

Kvinnor i såväl filmer som serier visas ofta helt nakna. Men männen, där får man se lite naken bringa men inte mer än så. Ibland kan man få se en rumpa. 😐Stör mig så fruktansvärt att kvinnor ofta visas helt nakna medan männen visas i mer "glamorösa" (i brist på bättre ord) vinklar för att inte visa könet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Maleficum
2/10/20, 1:38 PM
#21

#20 Håller helt med dig på den punkten!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MissClue
2/10/20, 2:35 PM
#22

#20 Håller med!

I love not man the less, but Nature more…

Vixxen
3/3/20, 10:54 PM
#23

#20 Helt sant!

micki78
3/6/20, 4:56 PM
#24

En sak som stör mig är att i nästan varje film eller serie så ska dom alltid ha sex. Tänker på alla ungdomar, dom vågar väl knappast se en film eller serie tillsammans med sina föräldrar med risk för att det blir pinsamt.

Tycker dom kan hoppa över allt sex i vanliga filmer, i vissa filmer är det ganska grovt faktiskt.

Upp till toppen
Annons: