Annons:
Etikettertvseriewebbserie
Läst 2848 ggr
Cireea
2019-04-15 06:13

Game of Thrones (säsong 8)

NU är det äntligen dags för den avslutande säsongen av Game of Thrones! 
Väntan sedan förra säsongen har varit lång, men förhoppningsvis är det värt det.
Eftersom säsong 8 officiellt börjat så tänkte jag att vi också kickar igång en tråd där vi kan diskutera och spekulera tillsammans. 

OBS!
I denna tråd kommer det förekomma spoilers från säsong 8, vill man inte råka läsa om vad som händer bör man inte läsa vidare från den här punkten.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
2019-04-15 06:16
#1

Är det någon som hunnit se först avsnittet ännu? 
Vi skulle gå i Oslo idag men biljetterna tog slut 😭 Vi får se hemma istället när sambon kommer hem från jobbet. Blir en lång dag idag! 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2019-04-16 16:46
#2

Äntligen är vi igång! 😍
Jag är lite förvånad över att Daenerys inte ens funderar över det faktum att Jon kan rida på draken, det är väl allmänt känt även i den världen att bara Targaryens kan göra det? 🤔 Känns som att hon borde reagera lite i alla fall.. eller?

Älskade scenen med Tormund och Eddison, skrattade bra länge åt meningsutbytet mellan dom två! 😂

Jag är också väldigt spänd över vad som händer mellan Jamie och Bran härnäst, det är första gången dom träffas sedan Jamie knuffade ut honom ur tornet i säsong 1.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2019-04-23 22:56
#3

Det känns lite dumt att skriva här när ingen annan är aktiv, är jag ensam med att titta på säsong 8 av GoT? 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Icewolf88
2019-04-24 01:08
#4

Nä då! Jag kollar också! 😃

Cireea
2019-04-24 09:24
#5

#4 Woho! Kul! 😃

Vad tycker du om episod 1 och 2?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Icewolf88
2019-04-24 20:14
#6

Gillar dem båda! Speciellt avsnitt två. Jag har dock lite ångest inför kommande avsnitt, haha

Annons:
Cireea
2019-04-25 10:43
#7

Ja, visst känns det lite ångestfyllt! 😮

Vilka tror du löper stor risk att dö i kommande avsnitt? 
Har läst lite teorier och där nämns alldeles för många bra karaktärer. Man vet ju sedan tidigare att ingen går säker.. men ändå!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Icewolf88
2019-04-27 13:57
#8

Känns som Theon kommer att vara den första som dör. Han har varit med om så mycket. Gått från elak till god och nu vill han vara den som beskyddar Bran. Han känns som en stor måltavla.

Cireea
2019-04-28 12:16
#9

Jag tror också Theon kommer vara en av de första. 
Snart kommer nästa episod! 🤦‍♂️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sollar
2019-04-29 15:17
#10

Wow Arya. Jag hade precis börjat undra om slaget faktiskt var förlorat. Tur att Arya fanns där för Jons idé att försöka skrika på draken tror jag inte hjälpte så mycket.😃😮

Cireea
2019-04-30 12:54
#11

Vilka jäkla episod! 😮
Jag satt som på nålar hela tiden med gåshud på det. 

Jag tänkte som dig, att slaget var förlorat. Dom hade ingen chans när Night King kom och alla återuppstod. Och så kommer Arya.. fy vilken grym scen! Vi spolade tillbaka för att se den igen efter episoden var slut. 😂

Jag måste ändå nämna Lyanna Mormont, vilken karaktär! Vilket mod! 
Hon kunde ha vänt om och försökt rädda sig själv men hon sprang rakt in i en säker död, bara för att försöka ta jätten med sig i fallet. Jag hade på känn att hon skulle dö i den här episoden, men sättet hon dog på gjorde mig inte arg. Hon fick ett bra och mäktigt avslut för den mindre karaktär som hon ändå var i serien. 👍

Grym episod tycker jag. 
Folk klagade på att den var för mörk och med dålig handling. Mörkret tyckte jag satte stämningen för episoden, det var rätt av dom att ha det där mörkret. Handlingen var så bra som den kunde bli med tanke på att det var ett krig hela episoden, älskade alla små strider i den större striden som man fick följa.

Läst om folk som klagade på att kriget tog slut för fort, men själv kände väl jag att om dom hade dragit ut på det i flera episoder hade man tröttnat. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sollar
2019-04-30 17:01
#12

Ja detta var sjukt bra, bästa jag sett. Battle of the bastards var ingenting mot detta.

Lyanna ja, vilken hjälte.😍

Och Arya, vilken stjärna. Jag har också sett om scenen, har också kollat på denna igen.

Sollar
2019-04-30 17:04
#13

Undrar också nu, är armén verkligen i skick att ta sig an Cersei's armé nu? Typ alla dothraki dog väl? Och mängder stupade.

Och Jon/Aegon och Daenerys, ska de fortsätta sitt incestförhållande nu när de vet? Hur tänker de om båda överlever, ska de dela tronen? Gifta sig?

Annons:
Cireea
2019-04-30 17:20
#14

#13 Jag tänkte på det där också och funderar på om Yara kommer med armén från Dorne. Dom blev ju kvar där och blev aldrig hämtade förra säsongen som planerat. 

Angående Jon och Dany, det ska bli intressant att se i kommande episoder om dom diskuterar Jons riktiga identitet och vad det innebär. Däremot är det ju inte säkert att båda överlever eller ens någon av dom, kanske blir det någon annan på tronen? 

Jag tror väl såhär att om nu båda överlever så har Jon inget intresse för att ta över tronen. Det har han aldrig haft utifrån vad vi fått sett och hört. Han ville ju inte ens bli King in the North…, men det ska bli intressant att se! 

Men att båda överlever hade varit så otypiskt GoT egentligen..så jag vet inte.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sollar
2019-04-30 17:55
#15

Var inte armén med när Yara, Ellaria och döttrarna blev tagna?

Nej jag trodde ju inte att Daenerys skulle överleva kriget mot de döda, fast då trodde jag att det skulle komma sist. Nu vet jag inte. Jon säger väl typ alltid att han inte vill, sen blir han ändå befälhavare på muren, kungen av norr och det skulle inte förvåna mig om han hamnade på järntronen också. Fast jag vill ju att det ska bli Daenerys. Tänk om Jon dör och Daenerys tar tronen gravid?

Maleficum
2019-05-01 14:42
#16

Inte börjat kika på säsong 8 än… känner att jag nog faktiskt vill fuska och veta hur allt slutar (vilka som överlever) innan jag börjar kika. Vet inte om jag klarar av att sitta och kika och inte veta vem som dör (om det är nån av favoriterna) eller inte!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
2019-05-01 18:29
#17

#15 Jag hade för mig att dom var på väg för att hämta armén.. hmm nu blev jag osäker. 😂
Eller så får vi veta att Dany är gravid, hon dör ändå och Jon intar tronen just för att han inte vill.. typ. 

#16 Ja, då har du kommit till rätt plats. Här kan du läsa alla spoilers innan du ser om du vill. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
2019-05-01 19:13
#18

#17 Det var precis min tanke ^^ Så spoila på!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
2019-05-02 11:09
#19

Jag hoppas på lite rivalitet mellan Jaime och Tormund. 
Jaime får säga vad han vill men han har en thing för Brienne 😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Icewolf88
2019-05-02 12:47
#20

Vilket avsnitt! Allt var super intensivt! Hade inte heller några problem med att det var för mörkt. Det var lite mörkt men inte så att man inte kunde se. Älskade scenen med Arya i biblioteket. Satt på nålar där 😃 Och sen slutet! 😍 Var inte alls förvånad att det var Arya som dödade Night King, men samtidigt bkev jag överraskad, haha. Det kändes verkligen som att Night King skulle vinna.

Och stackars Lyanna…  😭 Jag hade på känn att hon skulle dö… En sån liten, tuff tjej. Älskade henne, hon var så cool. Men hon lyckades i alla fall döda jätten.

Jag var dock förvånad att inte fler dog. Det kändes verkligen som detta var slutet för många karaktärer. Alltså, missförstå mig inte, jag vill inte att karaktärer ska dö, men jag saknar lite när saker och ting kändes mer osäkert och vem som helst kunde dö när som helst. Serien slutade ju att följa böckerna sedan, vart då, femte eller sjätte säsong? Nu känns det som alla har plot armor.

Men vi får se vad som händer nu när de ska ta sig an Cersei!

Annons:
Maleficum
2019-05-02 13:31
#21

#20 Låter superspännande! Arya är en av mina favoriter så hoppas verkligen hon överlever hela vägen till slutet!

Nåt jag satt och fundera lite på är det där med vargarna, flera har ju dött under seriens gång men är det någon som fortfarande är vid livet? Tycker inte man sett dem på länge (om nån fortfarande lever var de ens med nån gång under säsong 7? Var ju ett tag sen man såg den).

Förstår din tanke med om fler inte dog, kändes i början som vem som helst kunde dö och det skedde hela tiden :P Och även om man såklart inte vill att ens favoriter ska dö känns det ju inte som "riktiga" GOT om inte åtminstone nån av dem dör (för det kan ju inte bara vara de "hatade" karaktärerna som ska dö nu även om man kanske önskar det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
2019-05-02 13:55
#22

#20 Oja, scenen i biblioteket var verkligen intensiv! 

Jag tror dom var sparsamma med vilka som dog nu för att fler kommer dö mot Cersei. Jag tänkte lite att fler inte dog enbart för att det var förväntat att vi skulle förlora massor av karaktärer? 
Jag hoppas inte för många överlever bara för att dom har, som du säger, plot armor. Jag hoppas dom är brutala i kommande episoder. Även om jag självklart inte vill att majoriteten ska dö så är det så GoT alltid varit.

Men ja, nu följer ju inte serien böckerna längre så man måste nästan läsa böckerna också för att få två skilda versioner. Så vitt jag minns har författaren sagt att serien och böckernas slut kommer vara helt olika. 

#21 Det är två vargar som är kvar, Ghost och Nymeria. 
Vi träffade Nymeria i en tidigare säsong i skogen, hon hade då en egen flock. Arya försökte få med henne till Winterfell men insåg att Nymeria har hittat sin plats i sin vargflock. 

Ghost såg vi senast i förra avsnittet, men vi vet inte om han överlevde eller dog. 
Jag gissar på att han överlevde då vi fått se alla andra vargar dö. 

_______

Såvitt vi vet var det dessa som dog i Episod 3: 
Lyanna Mormont, Jorah Mormont, Edd Tollett (Nights Watch), Theon Greyjoy, Melisandre och Beric Dondarrion (han som återuppstått flera gånger).

Sen dog ju Night King och alla i hans armé, vilket också innebär draken Viserion som han fick förra säsongen. 

Praktiskt taget alla Dothraki dog och massor av Unsullied.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
2019-05-02 15:44
#23

#22 Juste, nu när du nämner det minns jag dem var ute i skogen i en flock! Minner är bra men kort ;)

Hoppas Ghost överlever hela säsongen ut! Känns som han (och kanske även Nymeria med sin nya flock) borde få betydelse mot slutet av serien (för det känns som de skulle ha fått en stor betydelse med hur allt börja när dem fick dem som valpar) men det kanske bara är mitt önsketänkande.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Devya]
2019-05-06 05:50
#24

Jag tror det här summons up allt som hände i episode 3.

https://www.reddit.com/r/freefolk/comments/bipsnh/after_reading_last_nights_postepisode_discussion/

Det känns lite lustigt hur snabbt allt tog slut och på det sätt allt hände. Jag hade också förväntat mig att viktiga karaktärer skulle ha dött.

Jag tyckte ändå om avsnittet men hade liksom förväntat mig lite mer!

Physii
2019-05-06 08:44
#25

Jag som aldrig har sett Game of Thrones blir nyfiken 😃

Maleficum
2019-05-06 10:51
#26

#25 Tycker den är värd att se, om inget annat så för de vackra miljöerna och att den är riktigt snyggt gjord!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Physii
2019-05-06 10:57
#27

26

Har ju hbo, ska kanske kolla på ett avsnitt 😃

Annons:
Cireea
2019-05-06 11:12
#28

#24 Jag har läst massor av recensioner och kommentarer om just episod 3, majoriteten skriver just att dom förväntade sig att viktiga karaktärer skulle dö och/eller att fler skulle dö. 

Jag är fortfarande övertygad om att man gjorde ett medvetet val när man valde att inte döda fler karaktärer/viktigare karaktärer, just för att det var det vi tittare förväntade oss. 
Tittarna förväntar sig massvis med viktiga karaktärers död och därför blir det mer överraskande att det inte hände. Hade det gått som vi förväntat oss hade det snarare blivit reaktioner såsom "jaja, men det här förväntade man sig ju". Det som hände istället genererade förvirring och förvåning hos tittarna. 

Har inte GoT alltid handlat om att det som vi inte förväntar oss händer? 😃
Bara för att ge perspektiv på episoden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Devya]
2019-05-06 11:29
#29

#28 Sant, men samtidigt så överlevde personer som borde inte alls ha överlevt med tanke på vilka situationer de befann sig i.  Det är mest det som störde mig! :D

Jojaton
2019-05-07 11:59
#30

Det jag var mest besviken över efter avsnitt 3 var att världen känns oförändrad. Jag uppskattar att de går tillbaka till politiken och intrigerna, som är det bästa med GoT, men kriget mot the White Walkers känns som vilket annat GoT-slag som helst - inte alls så ödesdigert som jag förväntat mig. Hade ”uppskattat” om Brienne hade dött på slagfältet, hennes karaktärsresa kändes färdig efter att Jamie dubbade henne till riddare i avsnitt 2, och att dö på slagfältet hade känts som ett värdigt slut. Annars var jag otroligt nöjd med det avsnittet, go Arya!! 👊 Avsnitt 4 var okej. Kändes som att inte mycket hände och jag är lite orolig hur de ska knyta ihop säcken med bara två avsnitt kvar? Men ska bli spännande att se Hound, Arya och Jamie tillbaka i King's Landing, bara en drake kvar och både Dany & Grey Worm vansinniga och hämdlystna efter Missandeis död.

Johanna - Instagram

Cireea
2019-05-07 12:09
#31

Avsnitt 4 tyckte jag var bra! (Förutom Starbuckskoppen dom missade på bordet, det var en liten miss😂) 

Jag älskade konversationen mellan Varys och Tyrion, det är såna där intriger som jag saknat. Varys börjar inse det som vi tittare fått se; Dany kommer inte passa på tronen på grund av hennes "state of mind" som dom kallade det. 

Man har väl känt någonstans att det här skulle hända, även om jag kanske inte gillar övergången då den kändes väldigt hastig. Fast å andra sidan är det väl lite så det fungerar med deras madness? Att det slår över och inte byggs upp.. 

Missandeis död var inte helt oväntad från min sida. Jag har sagt det sedan hon och Grey Worm blev mer intima med varandra i en tidigare säsong. Däremot var det oväntat att det skulle ske som det gjorde och det gav avsnittet en bra tvist. 

Jon sa inte hejdå till Ghost 😢
Rhaegal som blev dödad av Euron, hemskt och oväntat! 

Brienne och Jaime ❤️
Som jag hejat på detta par och så äntligen hände det något. Tycker ändå lite synd om Tormund, han blev helt krossad i typ 2 minuter. 😃

Jag tror absolut inte att Jaime drar tillbaka för att han älskar Cersei. Jag tror att han drar tillbaka för att döda henne, och jag hoppas att han lyckas. Det finns nog inte så stor chans att Arya kan ta sig så nära Cersei, om hon inte använder någon annans ansikte då såklart. 

Hoppas the Hound får döda sin "bror" (som numer är ett monster). Jag har väntat på att dom ska få slåss mot varandra så det är en fight jag hoppas att vi får se. 

Det ska bli intressant att se hur dom ska kunna knyta ihop denna enorma resa på 8 säsonger under två avsnitt. Vilka kommer dö? Vem hamnar på tronen? Kommer någon hamna på tronen över huvudtaget?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2019-05-13 23:02
#32

Vad säger vi om avsnitt 5? 
Jag är typ..förbluffad och besviken på samma gång.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jojaton
2019-05-13 23:15
#33

#32 Haha säger exakt samma. Lite besviken på Cerseis död även om den på nått vis är väldigt GoT - ingen känsla av rättvisa för allt hon gjort utan hon bara dog. På sätt och vis gick väl profetsian om att hennes lillebror dödade henne i uppfyllelse, men jag är riktigt besviken på hur de skötte Jamie och hade önskat att han åkte tillbaka för att faktiskt döda henne… Önskar att de hade gjort ett bättre jobb med att teasa Danys övergång till mad queen, de har inte riktigt visat att hon varit galen utan bara pratat om det. Men gissar att bägaren runnit över för Tyrion och Jon nu - och att de sista avsnitten kommer handla om hur de hanterar Dany för ingen av dom verkade speciellt nöjd med hur hon hanterade den här ”fighten”/massakern - nu har hon korsat en linje man inte korsar.

Johanna - Instagram

Cireea
2019-05-14 11:16
#34

#33 Jag håller med, Cerseis död var lite av ett antiklimax efter att man väntat så många säsonger på att få se henne dö. Profetian gick i uppfyllelse, bara inte lika bokstavligt som många fans väntat sig. 
Jag anser också att man skötte Jaime dåligt, hela hans karaktär har genomgått en sådan utveckling och förändring.. bara för att falla tillbaka till ruta ett igen såhär i slutet. Däremot, det symboliserar det verkliga livet väldigt bra där människor faller tillbaka i dåliga situationer såsom missbruk eller liknande. Jag hade däremot gärna sett honom döda Cersei med ett svärd genom magen eller något.. det hade varit extremt brutalt. 

Många är arga över Dany och jag håller med till viss del, övergånger var alldeles för påskyndad och man fick ingen känsla för att "nu jäklar händer det". Dock har vi sett tecken på att Dany varit på mad queen-vägen i några säsonger genom hennes agerande och uttalanden. Man har bara varit duktig på att dölja det och maska det som något heroiskt och inspirerande. Jag hade gärna sett en liten mer utdragen övergång så man verkligen kunde känna att det var på väg att gå åt skogen. 

Jaime och Tyrions sista samtal, otroligt känslosamt och ändå ett bra slut mellan bröderna. Jag tror det var bra att Tyrion fick en chans att berätta för Jaime hur mycket han betydde för honom.

Jag måste också få nämna fighten mellan Clegane-bröderna. När Gregor satte fingrarna i Sandors ögon var jag helt säker på att vi skulle få uppleva Oberyn Martells död igen. Vilket slut för Sandor, han fick sin hämnd men tog livet av sig själv på köpet. Jag hade hoppats att han och Arya skulle återförenas igen, men Sandors story tog slut när han fått hämnas på Gregor så jag tycker det var ett otroligt avslut på hans liv och det var en bra död. 

Det ska bli intressant att se vad som händer i sista avsnittet, jag har verkligen ingen aning om hur det här kommer sluta längre för storyn har hittills krossat varje teori som någonsin existerat.. 
Kommer Tyrion avrättas för sitt förräderi? Kommer Dany bli dödad? Vad händer med Jon om Dany överlever? Kommer Jon avrättas? Det har spekulerats mycket om fler drakar i och med en bit ur introt där man ser Drogon med tre mindre drakar. Kommer vi få se fler drakar? Eller en hint om att det finns fler? 

En teori som jag läste var att Dany kommer kräva avrättning av Jon genom att Drogon ska bränna honom. Men Drogon vägrar och dödar Dany istället. Det hade varit väldigt mäktigt. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
2019-05-14 11:18
#35

Har någon av er läst böckerna? Eller planerar på att göra det?
Jag har köpt alla böcker som finns släppta på svenska och tänkte läsa dom efter serien avslutats. Eftersom böckerna och serien har olika slut så känns det som att man måste läsa böckerna för att få båda versionerna.

Läste att författaren skrivit klart hela bokserien men väntar med att släppa det sista tills serien är slut, vilket är ett smart knep ur ett försäljningsperspektiv.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
2019-05-14 11:55
#36

#35 Jag försökte lyssna på första boken, men de hoppar så mycket mellan alla personer så det blev alldeles för rörigt för mig att hålla reda på (kan tänka mig det är bättre att faktiskt läsa dem då det är lättare att bara bläddra fram och tillbaka i boken om man känner sig lite förvirrad) efter ett tag kom man liksom inte ihåg vart eller vem det handla om i just det kapitlet man var i så jag gav helt enkelt upp innan jag ens kom halvvägs i den.

Väntar med spänning på att höra hur det går i sista avsnittet (så jag vet om jag ska "våga mig på" att kika på denna säsong också ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojaton
2019-05-14 12:36
#37

Jag har läst första boken, tanken är att läsa de andra också men har inte riktigt dragit tummen ur än.

Det gör mig egentligen ingenting att profetian inte gick i uppfyllelse bokstavligt - GRRM har flera gånger sagt att man ska ta profetiorna med en stor nypa salt - det som stör mig mest är hur de bara totalt sabbade hela Jaimes personliga utveckling. Hade önskat att det inte var en riktigt så brutal massaker utan att Cersei hade haft något att komma med, typ wildfire eller så, och att Jaime hade känt att han måste döda henne för att hon spårat totalt, men efter hennes död spårar Dany och det blir lika hemskt ändå. Håller dock med om att samtalet mellan Jaime och Tyrion var ett väldigt värdigt hejdå mellan dem.

De har absolut hintat om det tidigare, men i den här säsongen har det varit väldigt mycket "tell don't show" - INGEN förutom Tyrion, Grey Worm och Missandei har trott på Dany - men de har inte haft någon anledning what so ever till att misstro henne. De har inte sett hur hon var innan hon kom till Winterfell, och där gjorde hon inget annat än hjälpa till. Det tycker jag är nonchalant skrivande.

Cleganebowl glömde jag helt bort att skriva om, tänk vilket hemskt slut för Sandor - att dö i sin värsta rädsla, eld. Kändes som en cirkel som slöts där, I liked It.

Så sjuuuukt att det bara är ett avsnitt kvar - kan verkligen inte förstå det. Min teori är att Drogon (och därmed magin) dör i nästa avsnitt. Sommaren fortsätter, men utan magi, precis som det var innan serien började :)

Johanna - Instagram

Cireea
2019-05-14 12:56
#38

#37 Tycker du lyfter fram bra åsikter och instämmer med det du skriver. 
Tycker också det var nonchalant skrivande angående Dany. För det är som du säger, hon gjorde inget annat än att hjälpa till uppe i norr och ändå valde alla att misstro henne och "slänga onda ögat". 
Sen använde dom anledningen att hon "var utifrån" som en ursäkt för att alla misstror henne, vilket kändes som en väldigt klassisk och ihålig ursäkt.. 

Intressant teori, ska bli spännande att se om du kan ha rätt! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jojaton
2019-05-14 13:45
#39

Menade självklart att Jon också trott på Dany nu denna säsongen, går inte så bra att skriva på tom mage haha.

Jaa, nästa vecka har vi svaret! Hade ju varit intressant om Drogon bytte "sida" också, men är inte heeelt säker på att han hade dödat Dany. Att han vägrat döda Jon kan jag absolut gå med på dock :)

Johanna - Instagram

Cireea
2019-05-14 13:49
#40

Ja, det förstod jag 😃 Han valde ju att bend the knee så det var klart att han trodde på henne. 

Drogon kanske vägrar döda Jon och då får någon chansen att döda Dany. 
Äsch jag vet inte, haha! 😂

Jag vill inte att GoT ska ta slut, jag har följt det så länge nu att det blivit lite av ens liv att vänta på nya säsonger och följa karaktärernas resa. Men, precis som allt annat, måste det ju få ett slut.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jojaton
2019-05-14 13:51
#41

Håller med, man har väntat på den här säsongen och slutet såå länge men nu när det är här vill man att det ska dröja. Kan tänka mig att jag kommer ta tag i att läsa böckerna när säsongen är slut, bara för att inte helt förlora den här världen.

Johanna - Instagram

Annons:
Cireea
2019-05-14 13:52
#42

Det är min tanke också, jag kan inte riktigt släppa än.
Läser du på svenska eller engelska?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jojaton
2019-05-14 13:55
#43

Engelska. Läste ett par kapitel av första boken på svenska men tyckte det var jättesvårt att hålla reda på alla platser och liknande på svenska, när man lärt sig det på engelska genom serien, haha.

Johanna - Instagram

Cireea
2019-05-14 14:00
#44

Attans, där sa du något.. 😐
Nu måste jag testläsa lite och se om jag klarar av böckerna på svenska. Annars måste jag nog inhandla dom engelska. 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sollar
2019-05-20 12:31
#45

Nej, nej, nej. Innan jag hann se avsnitt 4 så såg jag på nätet att missandei och rheagal dog så jag bestämde mig för att vänta lite, jag var inte redo för en drake till. Plötsligt kom nästa avsnitt och då såg jag att de gjort Daenerys till skurk plötsligt. Då bestämde jag mig för att vänta och få reda på slutet innan jag tittade. Och nu vet jag- Daenerys var plötsligt the mad queen och Jon bara dödade henne. Har svårt att tänka mig en sämre upplösning. Och vad spelar det nu för roll att Jon var en hemlig Targaryen? Nej! :'(

Huygens
2019-05-20 14:48
#46

Det känns som om slutet gjordes avsiktligt dåligt.

Med flit.

Cireea
2019-05-20 20:08
#47

Vilket avsnitt alltså.. 
Jag är glad att Jon inte hamnade på tronen, det hade varit alldeles för uppenbart. Att Bran fick platsen som kung tyckte jag var på något vis passande, av exakt dom anledningarna som Tyrion pratade om i sitt tal innan han la sin röst på Bran. 

Dany dog, inte alls oväntat. Jag tyckte det var passande att Jon dödade henne. Sedan det här med att hon blev mad Queen, som jag sagt tidigare är det inget helt nytt för oss tittare. Dom har hintat om hennes madness flera gånger genom säsongerna. Hon har sagt flera gånger att hon ska bränna ner städer och döda dom som stod i hennes väg. Det har funnits massor av hints om att hon skulle bli "Mad Queen" om hon fortsatte på den vägen, vilket hon också gjorde.
Med det sagt, det blev alldeles rushed i övergången. Vi borde ha fått se en tydligare övergång från hints till att det var på väg att hända. Nu hände det verkligen från ett avsnitt till ett annat, vilket var väldigt dåligt.  

Sansa fick North, det kändes passande att North fick bli ett eget kingdom. Jag har sagt det sedan första säsongen, att North borde få bli en egen styrande del. Det var skönt att se att det faktiskt blev av. 

Bronn fick en jäkla massa slott och blev Lord flera gånger om.
Jag gillade också den lite humoristiska scenen när 'The Small Council' hade sitt första möte. "The Master of Grammar" -> Jag höll på dö av skratt. 

Det enda jag hade svårt för var att Jon blev skickad till Nights Watch igen, det kändes som om han bara blev skickad dit för att man ville få bort hans karaktär. Jag accepterade inte hans slut förrän han kom in genom portarna och återförenades med såväl Tormund som Ghost. Scenen med Ghost var efterlängtad! Hjärta
Jon hör hemma med Widlings (Tormund, bromance ❤️). Han hör hemma där uppe, inte i något slott eller som en lord eller kung. 

Nu när säsongen, och serien, har nått sitt slut har jag kommit fram till att säsong 8 verkligen har känts som en snabbspolning genom handlingen och karaktärernas sista steg i sin utveckling. Vi hade kunnat få ett par säsonger till, precis som författaren själv sagt tidigare. 

Alla dessa år, det känns plötsligt tomt… 💔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jojaton
2019-05-20 22:42
#48

Jag är besviken. Inte så mycket på VAD som hände (förutom Bronn, VARFÖR sitter han i kungens council??? hade inte saknat honom what so ever om de skitit i att återkoppla med honom) utan hur. Kändes som att ett par avsnitt saknades och många karaktärer kändes inte som sig själva den här säsongen. Det hade behövts 10 avsnitt både denna och förra säsongen för att avsluta serien värdigt.

För att säga något positivt så har den här säsongen nog varit en av de vackraste rent visuellt. Tänker speciellt på avsnitt 3, när Dothrakiarmén red mot the undead med sina brinnande svärd, Varys död när Drogon dyker upp ur skuggorna, många av scenerna i godswood och Dany i sista avsnittet med Drogons vingar - w o w.

Johanna - Instagram

Annons:
[Devya]
2019-05-21 06:24
#49

Jag är positivt överraskad över slutet. Jag hade förväntat mig något mer dramatiskt och istället blev det mer eller mindre ett happy ending. #48 Blev han inte lovad att bli master of coin och därmed måste han även vara med på dessa möten?

Jojaton
2019-05-21 09:47
#50

#49 när blev han det? När han pratade med Tyrion och Jamie eller? Tyckte om Bronn i början men tröttnat rätt rejält så zoonar lätt ur när det handlar om honom 😅

Johanna - Instagram

Cireea
2019-05-21 10:50
#51

Såhär, tänk på vilka platser som Bronn blev Lord över. Highgarden är den mest bördiga regionen i hela Seven Kingdoms och föder praktiskt taget hela kungadömet, precis som Tyrells gjorde vilket gjorde dom till det rikaste huset då Lannisters guldgruva "torkade ut". 

Han blev plötsligt typ den rikaste mannen i hela Westeros med tanke på inkomsterna han får genom att föda folket… så att han blev Master of Coins är liksom inget stort steg och är snarare strategiskt. 

MEN, man kan ju tycka att det blev löjligt. Dom kunde lätt bara ha dödat Bronn och satt en mer kompetent person i 'The Small Council' och som Lord eller Lady över Highgarden. Men jag antar att man håller fast vid Lannisters grej med att dom betalar sina skulder. 

Bronn var en rolig karaktär i början men hans "vända kappan efter vinden"-grej blev rätt tröttsam efter ett tag. 

#48 Håller med om att det kändes som om avsnitt saknades. Som jag nämnde kunde vi hur lätt som helst kunnat få ett par säsonger till för att få den där djupa GoT-känslan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2019-05-21 11:24
#52

Jag erkänner direkt att jag inte sett säsong 8, utan jag precis läste på wikipedia vad som hände i sista avsnittet. Why? Jag är lite speciell när det gäller serier jag sett länge, om de slutar dåligt kan jag må jättedåligt hur länge som helst… -.-

Men  i alla fall. Jag är nöjd med hur det slutade och ska strax ta mig för att se om alla avsnitt bara för att. Men jag håller med om att det måste kännas som en snabbspolning. Vad jag förstår skulle det väl ha funnits fler avsnitt men de bestämde sig för att korta ner säsongen eller nåt sånt? Nu har jag ju inte SETT säsongen, men bara genom text kändes det påskyndat - då är det rätt tydligt.

Det är egentligen ingen som dog på slutet som jag är sådär riktigt ledsen över. Det var väl det jag var mest rädd för liksom. Nä, jag är helt ok med alla som dog. Jag är mer glad över att det inte slutade med att ALLA dog… För att vara GOT, så öh, ja, et rätt happy ending. x]


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Jojaton
2019-05-21 12:58
#53

Såg en recension på Youtube där han tyckte vi skulle fått 10 säsonger med 10 avsnitt, och att s8 och stora delar av 9 skulle gå åt till att utveckla Danys spiral mot galenskap. I säsong 9 skulle hon sitta på tronen och styra hela landet och bli galnare och galnare, för att i slutet av säsongen eller mitten av s10 bli dödad, och sen lägga återstående tid på att försöka bygga upp samhället igen på ungefär samma sätt de gjorde nu. Men också att få in resten av Westeros igen, kungariket är såå mycket större än Kings Landing och Winterfell. Så typ, säsong 7 bygger upp the Night King, de slåss mot honom i s8 för att sen styra mot Cersei, s9 blir Dany galen på tronen och i s10 dör hon och Westeros byggs upp igen, det hade ju varit helt fantastiskt!

Johanna - Instagram

Cireea
2019-05-21 13:01
#54

#53 DET hade jag älskat! 
Det är exakt det jag varit ute efter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sollar
2019-05-21 18:04
#55

#47 Jag har fortfarande inte sett det, men alltså Bran har väl inte gjort nånting i hela serien? Han avslöjade Littlefinger och var delaktig i att Jons riktiga identitet kom fram, men vad spelade det för roll ändå tillslut att Jon var en Targaryen.

Jag köper också att Daenerys alltid haft elden i sig, men hon är också den som befriade slavarna och hindrade kvinnor från att våldtas, hon regerade också som drottning innan hon kom till westeros och omgav sig med förnuftiga rådgivare, så att på 2 avsnitt göra henne så galen och farlig så Jon bara var tvungen att döda henne. Nej, det känns mest som ett hafsverk.

Och det som ändå stör mig allra mest, Jons riktiga identitet spelade ingen roll i slutet.

Annons:
Sollar
2019-05-21 18:05
#56

Och förresten, jag har för mig att Bran inte ens kunde bli Lord av Winterfell eftersom han var the threeyed raven, men kung gick bra?

Cireea
2019-05-21 18:11
#57

#56 Man kan väl se det som att han "inte kunde" bli Lord eftersom han skulle bli Kung? 😉Dessutom skulle Sansa bli drottning så.. att ta på sig rollen som Lord hade varit lönlöst med tanke på hur det skulle utspela sig. Han hade sin roll och han var medveten om det.  

Man har sett över Bran väldigt mycket i tv-serien jämfört med böckerna, han ska (så vitt jag fått veta av dom som läst) att Bran är en väldigt central och viktig karaktär i böckerna. 
Sen, Bran har gått igenom en otrolig resa och utvecklats så sjukt mycket. Han har sådan kunskap och han är deras världs minne. Han passar på tronen mer än någon annan just för den kunskap han nu besitter. Så tänker jag i alla fall.  

Jag tänkte på det där med att Jon är en Targaryen. Behövde det ha någon viktig roll egentligen? 🤔 Måste man ha en anledning att vara någons barn? 
Det behövde kanske inte han någon större betydelse i sammanhanget..han hade bara blivit ljugen för hela sitt liv och fick äntligen veta vem han verkligen var.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sollar
2019-05-21 18:31
#58

Eftersom det heter kampen om tronen och Jon var den rättmätige arvingen till just tronen så tycker jag det borde ha betydelse. Särskilt eftersom tv-serien förenklades så mycket.

Men Bran visste inte hur det skulle utspela sig när han sa att han inte kunde bli lord pga vad han blivit, han kan se det som har hänt och det som händer nu men inte framtiden.

Cireea
2019-05-21 19:18
#59

#58 Där tar du faktiskt fel, Three-Eyed Raven kan se dåtid, nutid och framtid.
Han såg exempelvis järntronen i förödelse, precis som Dany när hon var hos dom där magikerna i Qarth. Bran såg också en drakes skugga över Kings Landing i en av hans visions.  Så jo, han kunde visst se sitt öde långt innan det faktiskt hände. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sollar
2019-05-21 20:05
#60

Jaha, minns du vad han sa då när de pratade nåt om att han faktiskt var den rätte arvingen till Winterfell och inte Jon?

Huygens
2019-05-21 20:13
#61

Den enögde Beric som kunde växas upp som död, vad hade han för roll som förklarade hans återuppväckningar?

Sollar
2019-05-21 20:23
#62

#61 Han skulle skydda Arya, eller få the hound att skydda henne så att hon kunde döda nattkungen.

Annons:
Cireea
2019-05-21 20:23
#63

#60 Hur menar du då?  Jon kan inte vara den rätta arvingen till Winterfell då han är en Targaryan, och innan det en bastard. Bra ficka veta om Jons riktiga identitet genom sina visions där han såg Ned få nyfödda Jon från hans syster som förklarade situationen. 
Eller missuppfattade jag dig nu? 😃

#61 Hans roll var att rädda Arya som sedan dödar Night King. 
Det var meningen med hans liv.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2019-05-21 21:06
#64

Listigt. Då förstår jag bättre.

Cireea
2019-05-21 21:08
#65

#64 Ja, det gäller att man hänger med för det finns massor av sådana där små detaljer som man gärna glömmer bort mellan varven. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sollar
2019-05-21 21:24
#66

#63 Jag tror du missuppfattade. Har för mig att när Bran kom tillbaka till Winterfell pratade  Bran och Jon eller Sansa om att Bran var den rätta arvingen till Winterfell och inte Jon. Kommer du ihåg vad Bran svarade på det?

Cireea
2019-05-21 21:47
#67

#66 Ja men just det, jag minns inte vad han svarade. 😐
Var Bran ens med då? Var det inte dom andra som pratade om Bran bara?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sollar
2019-05-21 23:37
#68

#67 Alltså jag har ju för mig att Bran svarade ungefär att han var the treeyed raven nu och inte kunde vara något utöver det, eller möjligtvis intresserad av något annat. Så därför är jag extra förvånad över att han sedan blev kung. Men jag kan ju minnas fel så tänkte om du visste.

Cireea
2019-05-22 00:02
#69

Kanske det 🤔 
Men å andra sidan var han kanske tvungen att svara så? Vad skulle han annars säga "Jag kan inte för jag ska bli kung" 😂 Det kan ju vara som så att om han berättar vad som ska hända, så kommer det inte hända (då personerna eventuellt då tar andra beslut etc) och på så vis ändras historien. Vilket kan vara en nackdel.. 

Han är kanske helt enkelt bunden till att knipa igen om framtiden för att inte påverka händelseförloppet.. eller något sånt?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Sollar
2019-05-23 22:29
#70

Han kunde bara sagt att han hade ett annat öde eller nåt sånt.

jrberhgigi
2019-06-18 00:12
#71

Att Drogon brände ner the iron throne känns bra! Det var som att han sa "Allt detta för en stol?". Tycker så synd om Drogon 😢

Upp till toppen
Annons: