Annons:
Etikettertvseriewebbserie
Läst 1265 ggr
Cireea
12/13/18, 3:17 PM

Outlander

Outlander är en brittisk-amerikansk serie, baserad på bokserien med samma namn av Diana Gabaldon. Serien är utvecklad av Ronald D. Moore och producerad av Left Bank Pictures. 

Kort om serien: 
Claire och hennes man befinner sig på en andra smekmånad i Skottland 1945, strax efter att andra världskriget har tagit slut. Claire upptäcker en tidsportal som skickar henne tillbaka i tiden till 1743. Där kidnappas hon av klanen McKenzie och träffar Jamie Fraser. 

___________________________________________________

Finns det fler som följer den här serien?  Läst böckerna?
Berätta gärna vad ni tycker. 

Notera: Ska ni skriva om spoilers kan ni gärna göra en tydlig markering i början av inlägget om vilken säsong det handlar om så att dom som inte sett kan hoppa över just ert inlägg. Är ni många som vill diskutera en specifik säsong kan vi ordna ett eget inlägg så blir det mer fritt med spoilers där. 


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
ajanki
12/13/18, 4:04 PM
#1

Jag har läst alla böcker och jag följer serien som nu är på säsong 4 på viaplay. Jag älskar den! Absolut en av de bästa serier jag sett!

Cireea
12/13/18, 4:06 PM
#2

#1 Hur tycker du att serien förhåller sig till böckerna? 
Jag har inte läst böckerna själv och har precis börjat på serien med min pojkvän, men tycker den är otroligt bra redan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lona
12/13/18, 4:47 PM
#3

Läst alla böckerna och följer serien. Jag tycker att de följer böckerna förvånansvärt väl och de lyckas med "tidshoppen" utan att det blir fjantigt. (Tidsresor kan ju vara svåra att få till på ett trovärdigt sätt både i böcker och på film/TV.) En intressant aspekt av berättelsen är att den på flera sätt är förankrad i riktiga historiska händelser. Man får lite av en gratis historielektion, utan att man märker det så att säga. 👍 Bra skådisar, bra spel mellan "Jamie" och "Claire" för att inte tala om den främste skurken som görs excellent.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cireea
12/13/18, 4:51 PM
#4

#3 Jag har kikat lite på böckerna och är sugen på att köpa samtliga. Då känns det lite tryggt att veta att serien följer böckerna bra, så man inte känner sig besviken över serien när man väl läst bokserien. 👍 
Nu är ju inte jag den som bara lägger ner en serie om den inte följer böckerna, men man vill ju så gärna att de ska hålla ihop på ett bra sätt. 

Skönt att det är fler som ser vilken bra serie det här är, jag älskar historia så den här serien passar mig verkligen perfekt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

ajanki
12/13/18, 5:32 PM
#5

Jag håller med om att serien följer böckerna och det gör mig så glad! Är ju många serier som inte gör det. Jag tycker också att det är kul att lära sig lite historia både om Skottland och USA.

Icewolf88
12/16/18, 1:06 PM
#6

Ohh, jag älskar Outlander! Har läst de fyra första böckerna och håller på att se fjärde säsongen 😃

Håller dock inte med att serien följer böckerna så bra. I alla fall inte sedan säsong tre. Visst de följer samma röda tråd, men de började ändra så mycket i serien och lägga till eget så jag blev jätte besviken. Efter säsong tre så var jag orolig hur den fjärde skulle bli. Den är helt klart bättre än säsong tre, men de ändrar fortfarande lite saker. Jag förstår att man kanske inte kan ha allt med från böckerna, men tycker ändå att man borde följa dem så mycket man kan.

Det är lite synd då första säsongen var så bra. Och när jag läste första boken efter jag hade sett serien, så var jag överraskad hur bra första säsongen hade följt boken. Andra säsong följde också boken bra, men sedan vi tredje så blir det bara sämre.

Annons:
Grodan
12/24/18, 5:02 AM
#7

Den kanske skildrar tider bra med tanke på kläder, politik osv. Annars tycker jag den är fjantig. Bara tidsfördriv från min sida.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Cireea
1/7/19, 1:52 PM
#8

#6 Jag kan faktiskt säga att trots att jag inte läst böckerna så kände jag en viss skillnad mellan säsong 1 & 2 i jämförelse med säsong 3. Jag kan inte sätta fingret på vad men man kände en tydlig förändring i upplägget och handlingen.
Jag kan inte uttala mig om säsong 4 än då vi precis börjat på första avsnittet. 

#7 Kan du utveckla? Vad är fjantigt? 🙂 Är bara så intressant att höra andra sidan av myntet så att säga. 

----

Vi har som sagt påbörjat säsong 4 nu och jag älskar fortfarande serien, även om den första säsongen var absolut bäst. Tycker den är intressant även om den stundvis är väldigt trög, ibland är det faktiskt skönt när allt inte är så pang, pang, pang i handlingen som många andra serier är.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Soldis
3/8/19, 9:12 PM
#9

Trodde det var filmen Outlander >< haha

Cireea
3/9/19, 2:46 PM
#10

#9 Haha ja, inte lätt när det är samma namn! 😃

Jag ser fram emot nästa säsong, men det känns som att det är en evighet dig. Tur man kan se på Game of Thrones så länge! 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Grodan
3/12/20, 11:55 AM
#11

#9 Den filme n älskar jag.

#8 Vad är fjantigt… haha… Alltså jag vet inte… jag vet bara när det börjar att klia på insidan av min kropp och jag inte står uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Cireea
3/12/20, 1:50 PM
#12

#11 Ja tur vi alla kan gilla olika 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

ajanki
3/12/20, 3:29 PM
#13

Nu har en ny säsong kommit på Viaplay! Jippi 💕

Annons:
Upp till toppen
Annons: