Annons:
Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1388 ggr
Calcifer
4/24/18, 5:26 PM

Film baserade på böcker

Hur tänker och känner ni kring filmer baserade på böcker? Det finns ju många olika åsikter om det, där en del känner att det blir aldrig bra, en del känner att en del filmer är bättre än böckerna och en del tycker det beror på. Så hur känner ni kring det? Några exempel på böcker som ni tycker fungerat som film, andra som inte gjort det? Varför? :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Herveaux
4/24/18, 5:42 PM
#1

Generellt är jag en sån som oftast tycker att boken är bättre än filmen, men det finns givetvis undantag från den regeln. 

Ex "How to train your dragon", såg om den igår så den finns färsk i minnet. 
Tycker boken är hysteriskt rolig och var bra skeptisk till filmen efter att ha sett trailern. DreamWorks tog dom olika ingredienserna från boken som miljön och karaktärerna men kokade sen ihop en egen historia. 
Jag älskar den filmen nästan mer än boken. Kanske just för att filmen och boken är så pass olika. 

Ett annat exempel är flera av filmatiseringarna av Stephen King´s böcker. 
Tycker böckerna är grymt bra men filmerna faller liksom ganska platt. 
Kanske för att King´s skrivna historier ger min egen fantasi så mycket spelrum att skrämma slag på mig att filmen blir "begränsande" på något vis. 

Ursäkta fumliga förklaringar, jag är grymt trött och halvt utsvulten.😛


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
4/24/18, 5:45 PM
#2

Jag förstår nog hur du menar. Jag tror inte jag träffat på en film som är bättre än boken, men ibland kan den vara otroligt bra för sig själv, om man bara ignorerar att det fanns en bok först. T:ex Jurassic Park för min del. Älskar boken och älskar filmen, men jag vill inte jämföra dem för då blir det bara smet av alltihopa.

Håller med om Stephen King's böcker. Jag gillar en del av de adaptioner som gjorts men då kan jag verkligen inte jämföra dem med böckerna. Den enda som kommit nära till att vara lika bra som boken är väl nya adaptionen av It.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
4/24/18, 7:26 PM
#3

Jag blir ofta besviken när jag ser en filmatisering av en bra bok. Undantaget är nog LOTR, där blev jag positivt överraskad. Visst skiljer det på en del punkter men Peter Jackson har verkligen gjort ett mästerverk! Sen kan jag också tycka att vissa böcker och filmer kan vara bra på sitt sätt, bara man inte jämför dem. Många av Jane Austens verk till exempel. Filmerna får sällan med den där speciella känslan hon har i sina böcker men är ofta bra ändå. Det kanske beror lite på att man inte ger sig i kast med vare sig Jane Austen eller Tolkien hipp som happ, man går in för att göra en storfilm helt enkelt!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
4/28/18, 11:09 AM
#4

Jag såg bara en del av filmen The Trial som baseras på Kafkas Processen…men blev mkt glatt överraskad. Boken är lite svår så denna film tycker jag kan räta ut en hel del frågetecken.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Cireea
4/28/18, 1:51 PM
#5

Jag tycker oftast att filmerna blir sämre än böckerna. Mycket av handlingen brukar ändras eller tas bort, vilket gör att storyn känns tunnare och inte lika djup. 

Däremot håller jag med #2 lite i det här med att vissa filmer fungerar så länge man bortser från boken/böckerna och inte jämför dom för mycket med varandra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

johan
5/2/18, 4:36 PM
#6

Tycker ofta det blir blir film när man inte följer boken alls utan snarare tar idén. Philip K Dicks noveller är ganska dåliga, men filmerna ofta bra. (Minority report, Blade runner, Total recall, etc) Finns många liknande exempel. Gone baby gone var väldigt bra film, men seg bok.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Upp till toppen
Annons: