Annons:
Etikettthriller
Läst 5420 ggr
Tessen
12/3/12, 7:48 AM

Mindfuck-filmer

Jag tänkte ge lite tips på filmer som iaf jag tycker är bra(några är dom absolut bästa filmer jag sett) och vissa även extremt vackert regisserade. Då jag gillar när man inte kan förutse precis allt 10 minuter in i filmen så har "Mindfuck" som det kallas blivit en favorit och dom flesta av dom filmer som jag tycker extremt mycket om ligger på listor med filmer inom denna genre om man googlar det, man hittar såklart även många fler då. Men det finns vissa, mer psykiskt våldsamma och rent ut brutala filmer jag helt enkelt inte klarar av så dom kommer inte nämnas i min lista iaf.
Så här kommer en lista på filmer som jag tycker att man borde se om man tycker om denna typ av filmer.

Mulholland Drive
2001 - A Space Odyssey Naked Lunch
The Fountain
Eyes Wide Shut
Ink
Secret Window
Martyrs
Shutter Island
Vanilla Sky The Butterfly Effect
Memento
Inception
The Illusionist
Pi
Stay
The Sixth Sense
Eternal Sunshine Of The Spotless Mind
Black Swan
Donnie Darko
Fight Club
The Machinist
Clockwork Orange
The Shining
American Psycho
A Scanner Darkly
K-PAX
Fear And Loathing In Las Vegas
Requiem For A Dream
The Prestige
Awake
Delicatessen
Being John Malcowich
Moon
The Man From Earth
The Number 23
Se7en
Total Recall
Sucker Punch 12 Monkeys
The Final Cut
The Game
Paycheck
Primal Fear

Ja listan kan göras lång och enligt mig så är det ganska olika från person till person vad som är just "Mindfuck". Det är ju något som följer med en ett tag, bitar man kanske inte riktigt kan pussla ihop eller förstå. Filmer som kanske rent av förändrar ens liv.
Det är ingen inbördes ordning om vilken film som jag tycker är bäst och många är extremt olika men alla har sin egen charm och speciella stunder som är svåra att få ur huvudet på ett bra tag efter man sett dom.

Det är inte alla jag sett inom denna "genre" men jag tyckte att det nog får räcka såhär. Ni är så klart mer än välkomna att fylla på om det är någon ni anser fattas i min "lilla" lista. :)

Hoppas att ni hittar både nya filmer ni inte sett och fastnar för när ni ser den/dom eller gamla bortglömda guldkorn som återupptäcks!

Då jag inte vet vilken genre eller så jag ska lägga denna tråden under så hamnar den under Thriller. Men det är bara att flytta på den om ni anser att det passar bättre någon annan stans :)

/T

Annons:
TheGeneralIdea
12/4/12, 10:54 PM
#1

Åh, många bra filmer hade du med där, så jag tror allt att jag får se dem jag inte sett! tack!

edit: har du inte sett Mr. Nobody rekommenderar jag den, lite "midfuck" över den också :)

Tessen
12/4/12, 11:35 PM
#2

Vad bra att den typen av filmer uppskattas av andra också! :) Jag blir tokig på alla tonårsfilmer och kärleksfilmer som man vet hur dom slutar efter 2 minuter in i filmen >.< Tycker absolut du får titta på dom du inte sett.

Nej det har jag inte så jag får nog ta och se den någon dag snart :) Tack för tipset!

/T

TheGeneralIdea
12/4/12, 11:49 PM
#3

Ja det samma! Haha jag med, ibland kan jag dock bli sugen på att se filmer med riktigt dåliga betyg bara för att. Kollar så mycket på film så det blir mycket blandat men tonårsfilmer brukar jag hålla mig borta ifrån. Såg en med min pojkvän för att se just en dålig film och det visade sig vara nakna kvinnor typ hela filmen, blev lite konstig stämning haha :)

V för Vendetta och American Beauty är också väldigt bra om du inte har sett dem. Vet inte om de är mycket "mindfuck" men de hänger helt klart med ett tag :) Inte förutsägbara heller

Grodan
12/5/12, 12:01 AM
#4

#0 Fin lista! Jag gillar inte Mindfuck, men för mig är det nog kanske andra filmer än på listan… eller lite mer lik Donny Darko, men även handkamera-skräckisar som paranormal (har inte sett dem)… Jag blir otålig, rastlös och det kliar mitt på ryggen där jag inte kommer åt när jag ska se sånt där… iiiihh

Vanilla Sky är en av mina bappsolut favorit sci-fi. Tycker inte den är så mindfuck. Tycker inte tidsresegrejs är mindfuck… de är tidsresande…

Men som sagt smaken är som baken. Ville bara sätta en tass här.

KramKyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tessen
12/5/12, 12:28 AM
#5

#3 Haha ja lite obekväm stämning när det endast är nakna kvinnor hela filmen igenom när man ser den med sin pojkvän ^^

Jag har sett dom båda och lite mindfuck är det över American Beauty, V for Vendetta är lite sådär halvt om halvt och som du säger, det är inte förutsägbar, en otroligt bra film!

#4 Mindfuck är väl mest när man helt enkelt inte kan förutsäga hur en film kommer att utspela sig och det kommer lie twistar som förändrar saker och det är mycket psykologiskt som gör att man får tänka. Det är just det jag gillar med och anser att dessa filmer innehåller.
Vanilla Sky är en av dom filmer som finns i topp 5 på dom flesta listor av Mindfuck-filmer. Så det är extremt olika vad man ser det som.
Men som du skriver, det är en otroligt bra sci-fi!

Ja absolut, vad vore världen om alla tyckte det samma? Endast döda fiskar flyter med strömmen Flört Så egna tankar och vilja är alltid uppskattat!

OT: Jag blev förälskad i dina fina pälsbollar! Jag fullkomligt älskar råttisar då dom är så sociala och intelligenta små tussar! Illrar är ju också himla fina och gosiga och Dobermann är ju en av favorit-raserna då jag endast träffat på helt underbara individer av den vackra rasen! :)

/T

[lucke]
12/5/12, 2:05 PM
#6

Å, jag gillar den här typen av filmer! Vet inte om den fanns med på din lista, men Inland Empire http://www.imdb.com/title/tt0460829/ platsar ju annars därGlad

Annons:
Tessen
12/5/12, 4:14 PM
#7

Nej den hade jag missat att lägga till, tack för tipset :)
Det är bara att fylla på med denna typ av filmer som ni tycker är bra, för jag tröttnade runt en sådär 40 - 45 filmer och tänkte att folk kanske också tröttnar och inte orkar läsa igenom alla såna filmer jag tycker om Flört

En annan otroligt bra och extremt estetiskt tilltalande film, som inte är någon direkt Mindfuck även om den kan snurra till det lite för en i hjärnan och man inte kan förutse slutet är Pan's Labyrinth som jag faktiskt aldrig glömmer första gången jag såg då den gjorde ett starkt intryck på mig (och skrämde livet ur min 11 år yngre lillebror Oskyldig).

/T

TheGeneralIdea
12/5/12, 8:29 PM
#8

Åh, Pan's Labyrnit är underbar <3 man får aldrig nog av den filmen!

Grodan
12/5/12, 9:24 PM
#9

#5 Kyss Du har bra djursmak… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tessen
12/5/12, 10:53 PM
#10

#8 Ja verkligen en underbar film! Jag kan se den om och om igen utan att tröttna!

#9 Svara i PM då det blir väldigt OT annars :)

/T

[Kaktuz]
12/6/12, 9:51 AM
#11

Oh, gillar den med, fast inte i favoritlistan direkt så. Behöver nog se fler liknade för att få lite mer smak Tungan ute

Cafesinner
12/12/12, 8:00 PM
#12

Triangle! Danika!

MissInAction
12/12/12, 9:07 PM
#13

Lite oväntat skulle jag nog vilja lägga in Polarexpressen här. Jag såg den för första gången i helgen och tänkte faktiskt vid ett tillfälle mindfuck Förvånad Jag tyckte det var en rätt konstig film faktiskt. Vet inte om den är gjord särskilt för barn eller vuxna, eller för alla? Tungan ute

Possession från 1981 är en film som jag inte riktigt vet vilken genre jag skulle stoppa in den i. Den väckte en del känslor och funderingar i mig, som har stannat kvar.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Upp till toppen
Annons: