Annons:
Etikettutländska-filmer
Läst 7830 ggr
Mimmi
2/2/12, 10:03 PM

Bra, nyare fransk film?

Jag letar efter en bra, lite nyare (2000-talet, helst inte mer mer än två-tre år gammal) fransk film. Har inga större krav när det kommer till genre och så. Ingen rysare, och ingen med alltför komplicerad handling.

Den bör inte vara alltför okänd, utan måste vara rätt lätt att få tag på.

Några tips?

Annons:
[Highonbluetomorrows]
2/3/12, 12:22 AM
#1

Mustaschen, 2005. En man rakar av sin mustasch som han haft i flera år - men ingen reagerar på det. Och när han frågar om det så sägs det att han inte hade någon mustasch från början… Handlingen är inte komplicerad men det är ju lite mindtwist över hela filmen.

Filmer med Audrey Tautou som Amelie from Montmartre, Coco Chanel eller En långvarig förlovning.

Har tyvärr ingen nyare rekommendation. Beror lite på hur "fransk" den måste vara - måste de tala franska, ska handlingen vara i Frankrike etc?

Mimmi
2/3/12, 12:44 AM
#2

#1 Mustaschen lät intressant! Ska kika närmre på den!

Alla Audrey Tautou-fimer du nämnde har jag tyvärr redan sett.

Det endra kravet jag har är att de ska prata franska!

Cafesinner
2/3/12, 9:45 AM
#3

Gossköreeeeeen! <3

Mimmi
2/3/12, 12:50 PM
#4

#3 Den har jag tyvärr också sett redan!

Cafesinner
2/3/12, 12:53 PM
#5

Damn >_<
C.R.A.Z.Y då?

Mimmi
2/3/12, 12:56 PM
#6

#5 Den har jag inte sett, men har kikat på den! Den verkar ganska bra!

Annons:
Cafesinner
2/3/12, 1:21 PM
#7

Den är underbar, se den:''D

[MonEnil]
2/4/12, 3:58 PM
#8

Jag tyckte om Igelkotten, som gick på TV nyligen, och Mannen från Le Havre, som går på bio nu.

Saga85
2/7/12, 3:24 PM
#9

Tomboy är en fin film om en 10-årig flicka som tas för en pojke när hon flyttar in ett nytt område.

Mitt liv i rosa är lite grann i samma gengre, men från 1997. Dock sevärd.

Persepolis - tecknad film där man får följa en flicka som växer upp under den iranska revolutionen på 70-talet och sedan pga sina starka åsikter skickas/åker utomlands för att studera.

jizzy
3/6/12, 5:09 PM
#10

Un Prophète - en av de bästa franska filmerna det senaste decenniet enligt mig. Men det är en hård och rå fängelsefilm. Inget att mysa till. Men helt briljant!!!

Upp till toppen
Annons: