Annons:
Etikettthriller
Läst 6887 ggr
mealily
9/8/09, 11:26 AM

Bästa skräckisen?

Ända sen jag blev lurad att se Screamfilmen vid 5 års ålder har jag varit oerhört fascinerad av skräckfilmer, men har aldrig sett någon som gjort mig livrädd.
B-filmer som The Ring och The grudge är ju så dåliga så man vrider sig i soffan. Filmer såsom SAW och Hostel är inte skräck, det är bara lite äckligt och psykopatiskt.
Samma sak med August Mordum och Salo och filmer som de, sjukt och obehagligt. Ingen skräck alls.
Jag vill ha någon film som ger mig gåshud över hela kroppen, en film som får mig att vilja trycka på stop och glömma allt men man kan inte för man vill se klart.
Har ni något tips på en skräckis som bokstavligt talat paralyserar dig i tvsoffan?

Kan väll säga att bästa rysaren jag sett är The Eye. Bra story, bra skådespel, och jag gillar då mest filmer med spöken och övernaturligt.

men ge mig era tips, vilken är läskigast och varför? :D

Annons:
mealily
9/8/09, 1:38 PM
#1

ameh, *putt* :(

Sputte
9/8/09, 7:32 PM
#2

Jag håller helt med dig i det du skrivit!

The Ring tyckte jag bara var så sjukt långsam, hände ingenting.
Jag har inte sett SAW, men jag har fått samma uppfattning som dig, det verkar bara vara blod och uppskurna människor genom hela filmen, det är inte skräck, det är…blod x>

The Shining är ju ansedd av många som en av de läskigaste filmer som finns, du kanske gillar den :)
Själv tycker jag den inte alls är läskig, men det är en bra film, som har en skön stämning genom filmen.

Cloverfield gillar jag också. Den är filmad på samma sätt som REC, och Blair Witch (tror jag, har inte sett den). Den har en skön kuslig stämning, och ger en läskig överlevnadskänsla genom nästan hela filmen. Samma stämning/känsla får man av 28 Dagar Senare tycker jag. Dock är bara första halvan sevärd i den filmen om du frågar mig.

Jag har inte sett så många skräckfilmer som är värda att nämna, men jag brukar också leta efter riktigt bra skräckfilmer.
Ils (Them) är en fransk film som jag tyckte var rätt så sevärd i alla fall.

Jag har länge tänkt att se Eden Lake, men det har inte blivit av att sett den än. Men den verkar bra. Även den nya Antichrist, det verkar vara en ganska annorlunda film

[LiisaDagger]
9/8/09, 10:51 PM
#3

REC skrämde skiten ur mig. Se den ensam, i mörker och med högt ljud.

ChristineL
9/9/09, 12:23 AM
#4

It är ju en klassiker också! Hatar den där jäkla clownen :P The Shining är nog absolut bäst. Japanska One missed call är rätt ok också.

rockygubben
9/9/09, 10:50 AM
#5

Alien-filmerna skrämde vettet ur mig,likaså Terror på Elm Street.

mealily
9/9/09, 12:58 PM
#6

#2, Shining är ju en klassiker, inte läskig, men lite obehaglig stämning genom hela filmen.
Cloverfield har jag inte sett, ska kolla upp den.
Ils har jag sett, inte läskig men obehaglig. Man kollar verkligen att man låst alla dörrar efter man sett den filmen ;)

#3 rec är ju bara skit..

#4, It är ju bara konstig, inte läskig alls. fick mig då goda skratt vid vissa tillfällen :D

#5, alienfilmerna har jag inte sett, är inte så mycket för sci-fi.
Terror på elm street är ju komedier, jätteroliga ^^

Annons:
Sputte
9/9/09, 2:09 PM
#7

#6
Dock är Cloverfield inte läskig som i skrämmande, utan mer själva konceptet som är läskigt. Jag levde mig in i filmen, och tänkte mig själv i samma situation, då blev den ganska skrämmande.

Jag håller med dig om Ils. Jag satt många gånger och väntade på att man skulle flyga av stolen för något skulle komma framhoppandes ur mörkret (Den är ju mörk igenom hela filmen), men det kom aldrig.
Det som är skrämmande med den filmen är ju att den är baserad på en verklig händelse, och "det läskiga i filmens", eller hur man ska förklara (vill inte spoila något), gör den en aning sjuk tycker jag x>

Barnhemmet (The Orphanage) hörde jag att skulle vara riktigt läskig, men jag tröttnade efter halva. Fast det kanske är värd att kika på om man inte tröttnar så snabbt på filmer ;p

mealily
9/9/09, 6:54 PM
#8

Hm, kollade upp Cloverfield. Verkar inte vara en rysare haha :D eller har jag fel? Verkar vara lite som The day after tomorrow.

Barnhemmet har jag velat se hur länge som helst, men dom jag då skulle se den med banga :((( så jävla tråkigt att jag är den enda som vill se rysare och inte är feg hahah,,

Vilka mer har du sett? Vilken är den läskigaste :D?

Sputte
9/9/09, 7:15 PM
#9

Nae, ingen rysare precis. Men De flesta skräckfilmer jag sett är inte läskigare än Cloverfield ;p

Otur. Du får väl köpa den och se den helt ensam i ett mörkt rum eller något!

Den läskigaste…det var nog sjätte sinnet när jag var runt 10 år, haha.
Annars är det väl REC, men jag kan inte riktigt klassa den som läskig, bara kuslig. Jag måste fundera på vilka jag sett…

Justja, kom på Mirrors också. Kolla upp den.
En annan som jag inte sätt, men länge tänkt att se är A Tale Of Two Sisters. Handligen verkar i alla fall bra

mealily
9/10/09, 12:53 AM
#10

Kollade trailern av Mirrors, den verkar vara nåt :) Jag som har lite spegelfobi, särskilt vid natten och när jag är ensam hemma.. ^^'

A tale of two sisters har jag inte sett, är som sagt inte så stort fan av asiatiska filmer. Haft vänner som sett den, och det råder väldigt delade meningar om den. En del säger att den är superläskig, och andra sitter som frågetecken hela filmen och fattar ingenting. Ska kolla trailer iaf och se om den är nåt för mig :]

Sputte
9/10/09, 1:49 AM
#11

Haha <; Du borde stänga in dig i en grotta med speglar!

Jag visste inte att Sisters var asiatisk. Förresten, har du sett Quarantine då? Hollywoods Remake av REC. Kanske är något

MaalinF
9/10/09, 12:57 PM
#12

Mirrors vad skitläskig redan från början, såg bara 5 minuter.

Cloverfield gillade jag även om det inte var ren skräckis.

Jag vill gärna också ha tips på skräckisar och mystik.


 

 

rockygubben
9/10/09, 4:59 PM
#13

Mirrors var värdelös,tråkig.

Annons:
mealily
9/10/09, 5:26 PM
#14

#11, Släng in lite spindlar där också så har du perfekta sättet att döda mig på :(

Ska kolla om Mirrors finns i filmbutiken här, planerar på att ha lite skräckhelg så alla tips är bra tips (y)

FunkyShrimp
9/11/09, 1:07 PM
#15

El Orfanato (Barnhemmet) tycker många är riktigt läskig.
Det är en mer psykisk film.

Kolla på den!^^

mealily
9/11/09, 1:28 PM
#16

#15, Har inte riktigt förstått vad den handlar om ;o Någon som kan spoila?

FunkyShrimp
9/11/09, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 "Laura, en kvinna som i vuxen ålder flyttar tillbaka till barnhemmet där hon bodde som barn. Hon tänker använda huset till ett hem för handikappade barn. Allt ser ut att gå bra för Laura, hennes man Carlos och sonen Simón, till dess att föräldrarna upptäcker att Simón har en låtsasvän. Simón försvinner plötsligt spårlöst men Laura vägrar ge upp sökandet efter sin son. Hon kallar in mediumet Aurora för att hitta honom."

^^

mealily
9/11/09, 1:35 PM
#18

aha :) Är det som en skräckis, med spöken osv?

FunkyShrimp
9/11/09, 2:06 PM
#19

#18 mjo lite spöken är det^^ men det är mer en psykisk film än massa skräckeffekter som blod och monster osv^^

folk säger dom får gåshud av den. jag har dock inte sett klart hela :P missade slutet, satt och arbetade samtidigt^^ jag tyckte inte då att den var så läskig, men jag var iof inte så inne i filmen heller. Ska ta och kolla om på den så kanske den är läskigare om man är mer fokuserad :P

MaalinF
9/11/09, 2:29 PM
#20

barnhemmet är jättetuff, se den.


 

 

Annons:
mealily
9/11/09, 6:14 PM
#21

Ska kolla upp den :D
Mer tips?

Sputte
9/11/09, 6:52 PM
#22

Du gillade inte Asiatiska filmer sa du…men Shutter är rätt så bra. En Thailändsk skräckis. Handlar om en killes tjej (tror jag det är) som begår självmord, men sedan kommer tillbaka som lite mer genomskinlig :)

Den är rätt så hoppa-fram-och-skrika-skrämmande, men den har ändå bra skrämseleffekter, och sitter kvar ett tag efter man sett den också.
En av få sevärda skräckfilmer jag har sett

MaalinF
9/11/09, 6:55 PM
#23

The Host är väl ingen skräckis men den var spännande och lite läskig!


 

 

nimh
9/12/09, 4:09 AM
#24

Den enda skräckfilm hittills som verkligen påverkat mig är 28 dagar senare.

Ja, och så all sorts zombiefilm, men det är för att jag har problem med zombies - och det är antagligen också anledningen till att just 28 dagar senare var så hemsk… (men lysande, som film betraktat).

Annars så är jag en stor fantast av skräckfilm, en favorit (som klassas som skräck men som jag tycker är en dramafilm med skräckromantiska inslag) är May.

mealily
9/12/09, 3:35 PM
#25

Shutter har jag hört ska vara otroligt läskig, hoppas bara jag tycker det också ^^ blir nog den också.

Zombiefilmer är ingen favorit hos migheller tyvärr.. May verkar dock bra :)

Destany
9/13/09, 12:08 AM
#26

Drag me to hell.. jag var rädd flera timmar efteråt. jag e ju i o för sig inte så glad för skräckisar blir livrädd .. men denna var helt klart den jag blev mest rädd av

JennyR
9/13/09, 1:46 AM
#27

Blair Witch Project kanske? Av alla skräckisar jag sett är det nog den som jag kommer ihåg som mest läbbig :-)

Annons:
IsabelleJ
9/13/09, 2:18 PM
#28

Kan skriva upp några filmer, som jag tycker är hyfsat bra :)
Vissa är bättre än dom andra, men jag ångrar inte att jag sett någon utav dom.

Breed of Chucky
Seed of Chucky
Fear of the dark
The Amityville horror
One missed call 1 & 2
The hitcher (Liftaren)
Wrong turn 1 & 2

Någon som sett någon av dom här och har helt annan åsikt än vad jag har?

mealily
9/13/09, 2:38 PM
#29

#26, är det den där relativt nya som gick på bio i somras? Den verkar kass haha :p

#27, dåååååålig.

#28, sett alla utom wrong turn 2, och den enda som gjort mig rädd där är Amityville. Men nej, inte livrädd. ^^

Som ni ser är jag inte den mest lättskrämda personen :pp

Iallafall, hade skräckkväll igår, det blev Barnhemmet, Mirrors, och Them, även fast jag sett den :) Och sen var det ju Saw II igår kväll också, yay!
Barnhemmet var faktiskt helt okej, samma sak med Mirrors. Lite småcreepy, men inget som gav gåshud.

FunkyShrimp
9/14/09, 2:57 PM
#30

#28 Breed of chucky? :P du menar väl Bride of chucky?

Bride of chucky är iallafall jätterolig! :D haha

mealily
9/14/09, 6:02 PM
#31

#30, hihi ja visst är den :D

Sagakeramik
9/14/09, 6:33 PM
#32

Alien - Läbbigast hittills.

Seven- Också läbbig:)

Sagakeramik
9/14/09, 6:34 PM
#33

Glömde omen filmerna, de är rätt läskiga också.

mealily
9/14/09, 7:27 PM
#34

Tråkiga allihopa ;)

Annons:
IsabelleJ
9/16/09, 11:14 PM
#35

#28 Hahaha, ja oj. Menar såklart Bride of Chucky. Hahaha.

FunkyShrimp
9/17/09, 10:54 AM
#36

#35 Tänkte väl :D haha. Nån Breed har jag inte hört talas om Cool

Ekorren-perro
9/18/09, 12:19 AM
#37

Drag Me To Hell

Är en bra skräckis :P

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~

Duracells-Gerbiler
9/19/09, 2:33 PM
#38

The Haunting In Connecticut, en bra film som är verklighetsbaserad. Jag tyckte inte den var så värst läskig, men jag tycker aldrig skräckisar är läskiga, men alla andra jag såg den med tyckte den var jätte läskig :)

The Unborn tycker jag också är en bra film, fortfarande inte läskig men jag tycker om skådespelarna i den :)

mealily
9/19/09, 4:17 PM
#39

Den har jag faktiskt velat se, gillar verklighetsbaserade filmer :) Men den hade inte kommit ut än, men ska se om den finns nästa gång jag far dit ^^

rockygubben
9/21/09, 6:12 PM
#40

Drag me to hell, Hellraiser,My bloody Valentine är bra.

mealily
9/22/09, 2:52 AM
#41

Men gud, vad har svenska folket för smak egentligen? Hahaha, no offence :D!

Annons:
FunkyShrimp
9/22/09, 10:20 AM
#42

Vissa kanske tycker Pans Labyrint och The Village är läskiga.

The village blev jag typ skrämd 3% av filmen när jag såg den första gången och Pans labyrint var inte så skrämmande heller. Jag hade hört att bägge skulle vara skitläskiga :P
Så vissa blir väl uppenbarligen jätterädda^^ kanske du? :P

Pans labyrint däremot har vissa riktigt snygga scener Cool ska nog ta o kolla på den igen snart.

Såg du El Orfanato btw?

mealily
9/22/09, 11:32 AM
#43

pans labyrint har jag inte sett, ska kolla upp!

Ja, den var bra :) Inget som gjorde mig rädd dock, men bra var den.

rockygubben
9/23/09, 5:13 PM
#44

Alla har ju olika smaker,Pans labyrint var värdelös tycker jag!

emoflickan
9/24/09, 2:33 AM
#45

Personligen tittar jag inte ens på skräck längre för att bli rädd, filmer kan inte skrämma mig. Jag ser skräck för att jag älskar konceptet och effekterna…ju mer blod desto bättre, släng gärna in zombies, monster, vampyrer och varulvar så blir det perfekt.

Vill man bli rädd ska ju filmen helst handla om något man personligen tycker är obehagligt, jag kände t.ex lite olust när jag såg The Descent (Instängd) pga att jag har lite smått klaustrofobi.

Anken
9/24/09, 4:04 PM
#46

#45, det är precis samma sak för mig, jag blir aldrig riktigt rädd utan det är mer det obehagliga som rör mig.

Kollade på instängd för några dagar sen faktiskt men den var inte lika läskig nu som den var första gången jag såg den.
Det finns en liknande film som heter The Cave, där de också är i en grotta och så händer det liknande saker. Kommer tyvärr inte ihåg om den var bra eller nåt för det var länge sedan jag såg den men det kan vara värt att kolla upp om man gillar den typen av film.

emoflickan
9/24/09, 4:07 PM
#47

#46, mjo sett the cave men den är något av en rip-off och inte alls lika bra som Descent. =)

Anken
9/24/09, 4:11 PM
#48

#47, okej. Har du några tips på liknande filmer? Kan säga att det finns en film som heter The Ruins som är väldigt obehaglig, det kröp i hela kroppen på mig när jag såg den. Den var ganska förutsägbar och inte så läskig men definitivt obehaglig.

Annons:
ErikaAndersson
11/8/09, 3:17 AM
#49

1408

såg den ensam i mitt mörka rum. efter det sov jag med dörren öppen måånga nätter!

svava
11/8/09, 1:49 PM
#50

seven deaths of Ian Stone..

den är ialla fall lite annorlunda och oförutsägbar.

Tarzan88
11/14/09, 8:26 PM
#51

The shining är super men inte den första,med jack,utan den långa nyare versonen,den är riktigt bra,

Japanska One missed call är ju samma typ som the ring,inte de minsta bra! obs även den finns ju i amerikansk verson!

Båda lika dåliga!

Hostel är bra,tycker jag!

saw tycker ja e lite jobbig,men de beuror på vilket humör man är på när man kollar film,roses red med stephen king är oxå ok

Men nån skråck,ja vet inte va man ska kalla för riktig skräck!

Tarzan88
11/14/09, 8:32 PM
#52

polturgaist om du inte sett dom filmerna!

Det är med hon den blonda flickan caroline,du borde se

 polturgaist med speglarna om du inte gillar speglar! den är bra men den är väl från mitten av 80 talet men super äcklig!

# 49  den filmen är inte vidare mycket att ha,köpte den så fort den kom ut,blev MYCKET besviken tyvärrRynkar på näsan

ErikaAndersson
11/14/09, 10:49 PM
#53

#52, inte läskig nej, men psykisk,

Tarzan88
11/15/09, 12:27 AM
#54

# 53 ja de stämmer,har du rätt i Obestämd

svava
11/15/09, 5:39 PM
#55

Pans labyrint är väl ingen skräckis ????

Annons:
Starfall
11/16/09, 1:23 PM
#56

Drag me to hell är den läskigaste film jag sett. Särskilt med surroundljud, då blir den ännu läskigare.

Tarzan88
11/16/09, 2:58 PM
#57

# 56 Den va ok men kanske mer komedi / skräck

[Zkold]
11/16/09, 3:00 PM
#58

One missed call filmerna är så jävla läskiga, såg mkt skräck innan men efter dom filmerna ser jag typ aldrig skräck mer.

Anna
11/16/09, 4:45 PM
#59

The Fourth Kind och Paranormal Activity ska tydligen vara sjukt läskiga.

Själv tittar jag inte på skräck av den enkla anledning att jag då inte kan sova på ca 2 år… ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

emms
11/22/09, 10:31 PM
#60

Paranormal Activity är nog den skräckfilmen som har skrämt mig mest. Den är så verklig eller så, som om det händer. Förrutom lite senare ;D

Bra att det finns en liten tråd med olika förslag. Jag gillar ju med skräck! ;D

Emma

Spannarboda
12/23/09, 8:38 PM
#61

Älska skräckfilmer! jag har inte heller sett någon film som "skrämt" mig direkt. Men jag har en favorit jag bara älskar, för den får mig att skratta samtidigt som man vill vara tyst för att se vad som händer, inte så förutsägbar som de flesta andra filmer och absolut inte seg i början, finns 2 st uppföljare ;) Så jäääkla bra :P

Wrong Turn

Wrong Turn 2 Dead End

Wrong Turn 3 Left for Dead

[stblues35]
12/28/09, 11:52 PM
#62

Kanske ska ta och testa lite äldre filmer?Finns ju en hel hög med gamla filmer som är bättre än dom nya..mer psykologisk skräck än som nu..blod,blod,blod och åter blod,inte skrämmande direkt.

Final Destination tyckte jag inte om men vet inte om det är skräck?

Annons:
E-meli
12/31/09, 1:46 PM
#63

REC är nog den läskigaste filmen jag har sett. Men den är ändå inte så läskig på sättet. Den är ganska dryg men ändå bra inspelad på sättet. Jag vet inte jag är som du #0. Blir nästan aldrig rädd för skräckfilmer längre.

Grodan
12/31/09, 3:50 PM
#64

Jag tycker inte skräckfilmer är läskiga, jag tycker de är underbara. Det läskigaste jag sett var någon av klämma-var-filmerna på you tube… hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Runko
1/1/10, 7:56 PM
#65

The Shining är ju riktigt bra men skrämde mig inte direkt. Finns bara en enda film som verkligen skrämt vettet ur mig och de är The grudge. Har fortfarande psykiska ärr efter den filmen. Men kollar inte mycket skräck mer, eftersom de finns ingen film som skrämmer mig längre. Vilket är lite tråkigt, mycket roligare att kolla skräck när alla är halvt ihjäl skrämmda.

[stblues35]
1/3/10, 12:04 AM
#66

Har hyrt "The Haunting i Conneticut" får se hur den är…

zoncar
3/20/10, 3:44 PM
#67

Personligen tycker jag att första alien filmen är ruskigt bra och otäck förvisso science-fiction film men en tänkbar möjlighet när människan möter en okänd livsform!!

Bergspuman
3/20/10, 6:11 PM
#68

Jag är en "fegis" och klarar inte av skräck öht, för livlig fantasi, men när jag såg Chucky - Den onda dockan, så vågade jag inte sova själv efteråt, utan bad att få sova hos min sambo (vi hade sängarna i varsin ände av lgh då). Den där scenen när dockan kör upp kniven genom bilsätet, tvärs mellan förarens ben, usch fy tusan - den har etsat sig fast.

zoncar
3/20/10, 7:55 PM
#69

Är själv rädd ibland,men en film jag for illa av var när jag mönstrade tror det var 81-82, så såg jag "En varulv i London" (tror den heter så) kunde inte sova därefter, fånigt nog ska väl filmen ses som en slags komedi numera hursom Rick Mayal hade en liten roll

Annons:
ianhenrik
3/20/10, 8:54 PM
#70

fattar inte vad folk ser storheten i shinning kolla in meat grinder

Rockabillyforever
3/22/10, 11:56 PM
#71

Paranormal Activity är den enda skräckfilm som har skrämt skiten ur mig hehe… Annars så har jag inte hittat någon film som gjort det..

Här är en film som visar att de inte är bara jag som tycker den är läskig.

Upp till toppen
Annons: