Etiketterrecensionerövrigt
Läst 4920 ggr
[Highonbluetomorrows]
2012-06-11 12:39

Sommarbio: Rock of Ages!

Kan en film ha en klyschig, löjlig och helt orealistisk story– och ändå vara riktigt bra? Ja, när man inser att regissören i sin musikaliska kärlekskomedi parodiserar just denna genre. Rock of Ages är en underhållande film, där allt är för mycket och där för mycket lyckas bli precis lagom.

Rock of Ages handlar om Sherrie (Julianne Hough) som 1987 åker till Los Angeles i jakten på lyckan, kärleken och en karriär. Hon lyckas få ett jobb på rockklubben The Bourbon, där vi bland annat får möta filmens komiska radarpar i de luspanka ägarna Lonny och Dennis (spelade av Alec Baldwin och Russell Brand) samt bartendern Drew (Diego Boneta) som mest av allt önskar att han fick stå på The Bourbons stora rockscen. Bourbun club, farligt nära konkurs, sätter sitt sista hopp på en spelning av rocklegenden Stacee Jaxx (Tom Cruise) - en man som olyckligtvis spenderar mer tid på kvinnor, apor och alkohol än att upprätthålla sitt eget förstånd.

Tom Cruise lyckas i rollen som den excentriske och totalt sinnesfrånvarande Stacee Jaxx att överta varenda scen han är med i, och för min del är det hans medverkan som lyfte filmen från en stark tvåa till en svag fyra. Inte nog med att han gör en fenomenal skådespelarprestation – han har även en av musikalens bästa röster (ja, det är han som sjunger!). Huvudpersonerna Julianne Hough och Diego Boneta bleknar i jämförelse. Andra stora namn i filmen är den fantastiska sångerskan Mary J. Blidge och skådespelerskan Catherine Zeta Jones.

Om ni vill se en underhållande feelgood film, med hänförande musikalscener och skönt soundtrack så rekommenderar jag att ni ser Rock of Ages. Men, ha i bakhuvudet att den är too much in every way – även i vissa mer intima vuxenscener (varav ni kanske ska lämna barnen hemma ;).

Rock of Ages har biopremiär den 23:e juni och baseras på en musikal med samma namn.

OBS: Bilden är lånad från David James/Warner Brothers Pictures