Etiketterrecensionerövrigt
Läst 5799 ggr
[Highonbluetomorrows]
2/9/12, 2:07 AM

Guldbaggegalan 2012.

Guldbaggegalans syfte är att belöna utmärkande prestationer inom den svenska filmbranschen för filmer som hade premiär föregående år. I år sändes galan på Cirkus i Stockholm med Petra Mede som programledare. Sammanlagt var det 34 filmer som blev godkända till att delta i urvalsprocessen.

Nomineringar

Priskategorierna har setts över och i år fanns det sju ny kategorier: klipp, kostym, ljud, mask/smink, musik, scenografi och visuella effekter, medan två pris för speciella insatser avlägsnats. Det var då 18 kategorier att tävla i - och filmen Simon och Ekarna var nominerad i rekordhöga 13 (!) stycken. Ruben Östlunds verklighetsbaserade drama Play nominerades i sju kategorier och storproduktionen Kronjuvelerna var nominerad i fem kategorier. Årets yngsta nominerade var 16-årige Kevin Vaz för sin huvudroll i Play. 15 filmer hade lyckats bli nominerade i någon kategori.

Vinster

Trots de rekordmånga nomineringarna så lyckades Simon och Ekarna bara vinna de något mindre ansedda baggarna för bästa manliga och kvinnliga biroll.

Sven-Evert Taube, medverkande i En enkel till Antibes, fick stående ovationer när han mottog en bagge för bästa manliga huvudroll – för andra gången (första gången var för Händerna 1994). Riktigt lika hängiven var publiken inte när Ann Pétren äntrade scenen som pristagare för bästa kvinnliga huvudroll för sin roll i Happy End, men hon verkade lika glad för det.

Det prestigefyllda priset för bästa regi mottog en lättsam Ruben Östlund, som bad publiken att klappa lite extra hårt åt de skådespelare som medverkat i Play men var för unga för att komma in på galan.

Hedersguldbaggen vanns av Inga Landgré för hennes långvariga prestationer inom svensk film. Inga är född redan 1927 och har medverkat i ett trettiotal svenska filmer genom åren, där den senaste var en biroll i The Girl With the Dragon Tatoo. Landgré var mycket noga med att betona hur viktig manusskribenten, som ofta står i regissörens skugga, är för att göra en bra film.

I år var det Josefine Adolfsson och Lisa Aschan som vann priset för bästa manuskript för Aschens debutfilm Apflickorna, och avslutade sitt tal med orden ”död åt det införlivade kvinnoförtrycket.” De kan glädjas åt att juryn i detta fall hade en någorlunda jämn könsfördelning och så även de nominerade. Men de hade mer att glädjas åt: Apflickorna blev nämligen även framröstad till årets bästa film.

För att läsa om samtliga vinnare, nomineringar och regler kan ni besöka: http://www.sfi.se/sv/guldbaggen/. Vill ni se galan så visas den på SVT play t.o.m den 22e februari.