Etiketterrecensionerövrigt
Läst 3801 ggr
Stefan
9/16/05, 12:42 AM

Vad gjorde du 1984?

I nya filmen Tjenare kungen får vi följa med på en resa tillbaka till 80-talet, en underbar tid där musik och mode var kanske ännu viktigare än vad det är idag.

Abra är en ung tjej som bor i en mindre stad och hennes största intresse är musik och framför allt Ebba Grön. Hon skriver egna låtar och hennes största dröm är att bilda ett eget band och slå igenom. En stor händelse för Abra är när Ebba Grön ska komma och göra en spelning i Folkets Park, men besvikelsen blir stor när den blir inställd. Hon bestämmer sig för att något måste hända i hennes liv och liftar till Göteborg, tillsammans med ett band. Det enda hon har med sig är sin gitarr och ett brinnande intresse.

Abra & Millan

Regissören Ulf Malmros har verkligen lagt ner möda på att återskapa 80-talet så verklighetstroget det går. I filmen får vi se både syntare, hårdrockare och punkare med alla underbara (!?) frisyrer och kläder det medför. Kan det bli bättre? Ja, med tanke på att det är en film som handlar om musik så är det självklart fullspäckat av musik med bland annat Ebba Grön, Docent Död och Alphaville.

Det är inte bara musiken och modet som andas 80-tal, självklart märks det tydligt på gamla kassettbandspelare, vinylskivor och andra smådetaljer som bidrar till realismen.

Huvudkaraktären Abra görs av nykomlingen Josefine Neldén och hon lyfter filmen ett snäpp på egen hand. Även flera av de andra karaktärerna görs av nya okända skådespelare och det tycker jag är en klar fördel. Den enda etablerade skådespelaren är Kjell Bergqvist som gör en biroll som avdelningschef på en korvfabrik. Jag har inget emot honom, men det känns lite som att han är med i varenda svensk film som görs och några av scenerna han medverkar i blir lite överdrivna.

Det finns ett par enstaka scener i filmen som inte känns särskilt trovärdiga utan snarare rätt krystade och det drar till viss del ner intrycket. Som sammanfattning tycker jag dock det är en klart sevärd film och för de som växte upp under 80-talet blir det en riktig nostalgitripp! Humorn i filmen känns igen från Malmros förra film, Smala Sussie. Gillade man den blir man knappast besviken på Tjenare kungen.

Tjenare kungen har biopremiär 16 september.

Relaterade länkar

Av: Stefan