Annons:
Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 478 ggr
blodörn
5/25/16, 7:38 PM

stumfilmer

Nån här som gillar stumfilmer? Har ni nån favorit?
Vill prata med någon om stumfilmer. Kan inte göra det med nån jag känner eftersom mamma tycker de är extremt tråkiga (för att citera mamma: ''De är tradiga…''), mina systrar ger dem inte ens en chans och samma sak med mina kompisar.

Min favorit är Buster Keaton's The General. Hur kan någon inte älska den här filmern? Musiken till den är såååå vacker (jag har flera gånger satt på den här filmen bara för att somna till soundtracket till den). Skådespelet är bra, stunten är bra, den är både bra och dramatisk och känslosam på samma gång.

Do as you would be done by - And think for yourself

Annons:
Maria
5/25/16, 7:51 PM
#1

Den bäste av dem alla tycker jag att Charlie Chaplin är🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blodörn
5/25/16, 8:50 PM
#2

#1 Absolut. Älskar hans filmer :)
Fast gillar också The Great Dictator av honom, och den är väl en av hans första som inte är stumfilm? 
Den sista scenen i den är en av de bästa i nån film någonsin.

Do as you would be done by - And think for yourself

Maria
5/25/16, 9:03 PM
#3

Stumfilmer är ju så fascinerande för skådespelarna får verkligen agera extraordinärt för att uttrycka vad som händer som känslor och rörelser.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blodörn
5/25/16, 11:12 PM
#4

#3 Ja, precis. Som Chaplin. Blir alltid så fascinerad över hur lätt på fötterna han är.  Det måste vart konstigt för skådespelarna på den tiden när ljudet kom. Charlie avstod väl från det ett långt tag och fortsatte göra stumfilmer. Läste att han kände sig obekväm med många av de första pratfilmer han såg.

Do as you would be done by - And think for yourself

Maria
5/26/16, 6:08 AM
#5

#4 Chaplin och Nils Poppe har en del gemensamt i sitt uttryck.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blodörn
5/26/16, 5:12 PM
#6

#5 Har aldrig sett något av honom men skrev upp några av hand filmer på min se-lista :)

Do as you would be done by - And think for yourself

Annons:
Calcifer
5/28/16, 10:57 AM
#7

Nosferatu älskar jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

blodörn
5/28/16, 1:51 PM
#8

#7 Den såg jag för första gången förra veckan. Den var jättebra.

Do as you would be done by - And think for yourself

Calcifer
5/28/16, 2:05 PM
#9

#8 Ja verkligen, trodde aldrig jag skulle gilla den så mycket som jag gör.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

blodörn
5/28/16, 2:57 PM
#10

#9 Inte jag heller. Trodde aldrig att jag skulle bli rädd för dem, men han som spelar Nosferatu var väldigt bra på det (Han hette Max Schrek eller nåt sånt, va?)
Är glad att filmen fortfarande finns kvar idag.

Do as you would be done by - And think for yourself

Upp till toppen
Annons: