Annons:
Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1430 ggr
AnnaMoonshadow
2015-04-08 15:14

Spelfilm till religionskunskapen

Hej! det var ett tag sedan jag var inne på sajten nu. Jag sitter för närvarande inför mitt kommande examensarbete på lärarprogrammet och kommer troligtvis skriva om film i undervisningen. Jag tänkte därför höra mig för här om ni har några filmförslag som skulle kunna användas i undervisningen av religion? Filmer som handlar allmänt om religion, där religion finns med i bakgrunden eller om specifika religiösa karaktärer och/eller berättelser spelar ingen roll, jag välkomnar alla förslag 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Cireea
2015-04-08 15:35
#1

Några filmer som speglar religion: 

  • The book of Eli (denna tycker jag verkligen är grym!)
  • Bruce Almighty 
  • Evan Almighty 
  • Noah

Här finns en lista på filmer: http://www.imdb.com/list/ls008246433/


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MissInAction
2015-04-08 20:02
#2

Hm jag funderar på Arn? Har bara sett den en gång men visst har den med religion att göra. 

Sen kanske det är olika vilka slags aspekter av religion du vill ha?

Ivanhoe har ju en del religion i sig..


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

AnnaMoonshadow
2015-04-09 08:53
#3

#2 arn måste jag lägga till på min lista. Just nu tar jag emot allt, är som sagt inte ute efter något specifikt utan mer uppslag om vad för filmer man skulle kunna använda :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Februarias
2015-04-09 12:53
#4

Jag tänker på en del filmer om änglar och annat också. Som Constantine, Michael, The prophecy, Legion osv. Sökte på "angel movies" el. "movies with angels". Sen finns ju alltid The passion of the Christ. (varför inte bram stokers dracula)

ixtab
2015-04-09 21:09
#5

https://www.youtube.com/results?search_query=the+bible+series

Ta en titt på detta. Kanske du kan använda nått.

Live long and prosper

Duvethon
2015-04-18 00:37
#6

Jag vet inte vad för typ av filmer du söker, personligen så tyckte jag om Prayers for Bobby och dokumentären om Jonestown (finns på youtube). Den första filmen handlar om en ung homosexuell kille som växer upp i en väldigt kristen familj, det slutar både på ont och gott men budskapet är verkligen bra.) 
Som sagt, vet inte vad för typ av filmer du söker, om du vill använda det som ett läromedel eller för att du ska tala om något specifikt ämne, kolla ändå upp dessa, kan vara intressant oavsett! :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
VildaVittra
2015-05-01 01:23
#7

Vi såg Life of Brian på religionskunskapen. Sedan finns ju filmen Exodus och miniserien The Red Tent (om några kvinnor i bibeln). 

En annan film är Pope Joan, som är baserad på den medeltida myten (man vet inte om det är sant) om att en kvinna förklädde sig till man och blev vald till påve. 

Kommer tyvärr inte på några filmer som rör andra religioner än kristendomen, men gör jag det så återkommer jag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: