Annons:
Etiketterdramaromantik
Läst 1668 ggr
Tanjis
4/1/15, 9:43 PM

Christian Grey

Ni som har sätt 50 shades om Grey, tycker ni att Christian är "The bad, only means trubbel killen" eller "The god guy Witherspoon att tough background"

Annons:
Frosstis
4/1/15, 9:51 PM
#1

"The god guy Witherspoon att tough background"

Sealle
4/1/15, 9:54 PM
#2

Tycker han verkar vara ett kontrollerande, manipulerande psykfall. Eller "the bad, only means trubbel" killen om man vill formulera det milt 😉

Hoseok
4/1/15, 9:56 PM
#3

Christian Grey är ett manipulerande, kontrollerande äckel. Och jag skrev det där innan jag läste vad #2 skrev.

Han gör så många saker som ringer i varningsklockan och lyfta alla röda flaggor som finns.

Jag kommer aldrig stötta Fifty Shades of greys sätt att marknadsföra psykisk misshandel som "BDSM".  Det skadar BDSM-communityn rejält och får folk att tro att sakerna han gör är "romantiska" när de egentligen är extremt kontrollerande och inte okej.

Tanjis
4/2/15, 6:25 AM
#4

#3 men om båda parterna är väldigt inne på sånt är det väl ok? Dock blir det ju så fel mot henne då hon inte har någon som helst aning om hur det är, hon var ju till och med oskuld. Gällande BDSM så tycker jag inte att filmen framhäver det som något fint och romantiskt, snarare tvärt om och särskilt i slutet.

Hoseok
4/2/15, 6:30 AM
#5

#4 Det är självklart att det är okej när alla partner i en akt är med på det: Det är det BDSM handlar om, respekt och tillit. Något som brister rejält i dessa filmer.

Jag menade inte att de framhäver just BDSM som romantiskt. Jag har hört ofantligt många personer säga att Grey är "romantisk" som gör vissa saker som jag bara tycker låter kontrollerande. Saker som jag fått lära mig är tecken på att någon är abusive.

Tanjis
4/2/15, 6:40 AM
#6

Jag blir så splittrad gällande honom (om man bortser helt från hans fetisch) så är han ju inte direkt elak, han har ju faktiskt väldigt fina sidor med och är hemskt romantisk och jag skulle vara super attraherad av honom, men sen har han väldigt dåliga sidor med med kontrollbehov m.m.. Jag har svårt att tycka illa om honom faktiskt, jag tycker synd om honom för att han är ju hemskt plågad på insidan. Sen gör han väldigt fel mot henne som oskuld att väva in henne i sin fetisch. Om man gillar sånt, fine! Men se då till att din partner gillar sånt med, annars får man ju dumpa det för att så viktigt kan det inte vara! För övrigt tyckte jag att han var väldigt het under de fina romantiska sexscener, han visste verkligen vad han höll på med (min sambo har inte koll alls, tur att jag älskar honom ändå;))

Annons:
Hoseok
4/2/15, 6:50 AM
#7

Det som är intressant är att hade han inte varit rik, så hade många (notera många, inte alla)  inte känt någon större attraktion till honom och bara tyckt att han var ett creep. Och det är mest en teori. Jag har sett många säga emot det, men jag känner att det finns en viss sanning bakom det.

Och det säger jag inte som dömande mot folk som tycker om honom, utan dömande mot författaren. 

Jag har väldigt svårt att tycka synd om folk som skadar andra människor bara på grund utav sina psykiska problem.

Och det säger jag, som är en person som har diagnoser som gjort mig till en vidrig människa mot andra tidigare i livet.

Tanjis
4/2/15, 7:29 AM
#8

#7 skadar hur då? Han skadar ju henne psykiskt och även sexuellt. Jag får ju känslan av att han inte vill ha ett förhållande för att han satsar på sin karriär och vill inte ha massa skrivet om sig i tidningar, men han faller ju ovilligt för henne. Stödjer inte att han är sånt kontroll freak han är men han säger ju att han inte vill ha ett förhållande, kan det också va för att inte riskera att skada någon när han är så psykiskt knepig? Blir man kär blir man och inte ens han kan kämpa emot det hur mycket han försöker och förnekar för sig sj

Hoseok
4/2/15, 7:50 AM
#9

Ana mår uppenbart oerhört dåligt i flera scener. Men jag menade mer "det är inte okej att låta det gå ut över någon annan", om du förstår hur jag menar.

Ja, jag har bara läst första boken och halva andra. Jag vet inte ens hur sista boken slutar. Jag klarade inte att läsa klart andra boken.

Tanjis
4/2/15, 10:27 AM
#10

#9 hur är böckerna? Har hört av många att det är många viktiga detaljer som utesluts i filmen, man kanske är mer uppmärksam på hennes mående när man läst filmen. Sen var det ju fler scener som man såg att hon inte mådde så bra i men hon var ju väldigt glad i många scener med

Hoseok
4/2/15, 11:48 AM
#11

Viktiga detaljer utesluts alltid, det är svårt att göra filmer baserade på böcker, hehe. Böckerna är.. Okej. Jag kunde ta mig igenom första. Jag tycker personligen den är väldigt dåligt skriven. Sättet den är skriven på påminner om hur jag skrev när jag var 13.. Sen är det så många irriterande upprepningar. "Inre gudinna". "Bet sig i läppen".

Tanjis
4/2/15, 1:26 PM
#12

#11 men andra boken, hur kommer det sig att du inte kom igenom den?

Hoseok
4/2/15, 1:36 PM
#13

Jag mådde dåligt på grund utav vissa scener som triggade igång mig för de påminde om mitt abusive ex.

Annons:
Tanjis
4/2/15, 4:36 PM
#14

#13 det var mycket som påminde mig om ett dåligt förhållande jag hade med. Men det var mycket som påminde mig om hur attraherad jag var i killen innan allt blev total kaos. Han var liksom Grey extrem kontrollfreak

Frosstis
4/2/15, 10:00 PM
#15

Jag tycker böckerna e mycket bättre än filmen, och andra boken tycker jag inte alls att han är så hemsk, han är romantisk och underbar och rolig och snäll tycker jag iaf.. han slutar ju med att smiskas om hon verkligen inte ber om det och han håller ju tillbaka för han inte vill skada henne o sådär..så tycker jag iaf :)

Hoseok
4/2/15, 10:08 PM
#16

#15 Jag kopierar det jag skrivit i typ tre andra trådar om ämnet, för det är en bra sammanfattning.

# Han går till hennes hus trots att hon inte vill det. 
# Han smiskar henne en eller flera gånger (Jag kan bara notera en gång) trots att hon inte vill det.
# Han sätter en bodyguard för att skydda henne, som att hon inte är en fullvuxen människa.
# Han sänder arga, oprovocerade mejl till henne.
# Så fort Ana står upp för sig själv så säger han ibland att han ska smiska henne eller att "He's hand are twitchy". Man ska kunna stå upp för sig själv utan att någon säger att dom ska slå en. Till och med inom BDSM. Det kallas att visa respekt.
# Bara grejen med att han säger "I like having control over every aspect of my life" är ett stort utropstecken, för det är en stark signal för ett abusive förhållande.

Exempel på saker som är varningstecken för psykisk misshandel
- Behandlar henne som ett barn och får henne att känna sig dum inför familj och vänner
- Vägrar kommunicera (Så länge HAN inte vill så stänger han ute henne helt)
- Stark svartsjuka (Detta är den största anledningen och den största röda flaggan som går att hitta i boken. Han är alldeles för svartsjuk och kontrollerande, det är inte okej). 
- Han blir svartsjuk för att hon hänger med manliga kompisar.
- Han får henne att känna sig så dum att hon inte kan utföra enkla uppgifter utan honom
- Om hon råkade säga EN sak han ogillade så stängde han ner helt och hållet. 
- Få det att låta som att allt är hennes fel genom att säga att hon inte kan göra något rätt.
- Köper hennes kärlek med dyra saker och blir arg om hon inte uppskattar det

Jag är trött på att det fortfarande finns folk som skyddar dessa böcker, trots de uppenbara felen i det. Jag förstår att folk inte ser dessa fel, det är väldigt svårt att göra det om man inte varit med om saker själv. Men kan folk inte lyssna på oss som faktiskt varit med om det? 

Tanjis
4/2/15, 10:27 PM
#17

Jag har själv varit ett ett tufft förhållande som ex lagt grunden till att jag idag är asexuell och har extrem prestationsångest och dålig självkänsla. Jag har inte läst boken så jag kan inte uttala mig om vad som står där. Han är inte så värst i filmen, visst gick det upp varningsflaggor hur han betedde sig i filmen men jag kan inte tycka att han var genomond. I filmen kommer många väldigt fina sidor fram med, men ja, även om mitt ex hade någon enstaka fin egenskap så vägde inte dom tyngre än dom dåliga

Frosstis
4/3/15, 10:06 PM
#18

#16 Håller med det det mesta men inte allt. Och som du skrev i slutet så förstår jag inte riktigt för har inte vart med om ett abusive relationship 🙂Vet inte hur jag ska uttrycka mig men själv så tycker inte jag att det du listade är nån big deal liksom hehe..

Tanjis
4/3/15, 10:14 PM
#19

#18 det hon listar upp är en rätt stor deal, är inte ok att behandla en människa så

Hoseok
4/3/15, 10:32 PM
#20

#18 Det är tecken på att någon KAN vara abusive. Varningstecken som många (inte alla) som varit i abusive förhållanden känner igen.

Det börjar oftast väldigt smått, sen blir det värre och värre.
Småsaker som inte "spelar någon roll". Sen eskalerar det, blir värre och värre, men eftersom det sker så successivt så tänker man inte på att det är något fel. 

För mig och många är det en oerhört stor "deal".

Annons:
Tanjis
4/3/15, 10:36 PM
#21

#20 men tycker du att det kom fram i filmen verkligen? Visst märkte man att han hade ett visst kontrollbehov men det var ju många gånger hon som var "The boss". Blir lite konstigt när du tar upp saker från boken tycker jag :)

Hoseok
4/3/15, 10:38 PM
#22

#21 Jag har inte ens sett filmen. Jag tror inte jag skulle klara av det. Plus vill inte stödja den filmen med mina pengar, haha.

Jag utgår bara ifrån böckerna nu. Jag vet att vi är i film-forumet, men jag tänkte och trodde att vi snackade om karaktären, var i sig det är i boken eller filmen.

Plus att det spelar ju ingen större roll. Film-karaktären är ju baserad på bok-karaktären.

Men jag har hört att filmen ska vara oerhört nedtonad.

Tanjis
4/3/15, 10:51 PM
#23

#22 ja den måste vara väldigt nedtonad för jag känner inte riktigt igen karaktären du beskriver. Visst får man känslan av att "this man means trubbel" men han är ändå romantisk och har många fina sidor. Han känns väldigt plågad i filmen och jag tyckte faktiskt synd om honom. Dom var han med och man blev förbannad på han när han skulle diskutera hennes beslut att hälsa på sin mamma, är inget att diskutera liksom :/. Men men, du har ju redan läst böckerna som helt uppenbart är värre än filmen så då borde du ju kunna se filmen med, skulle vara intressant att höra vad du tyckte om den :)

Hoseok
4/3/15, 11:10 PM
#24

Jag tror det beror på att man inte ser in i Anas huvud på samma sätt som man gör i boken. :) Så det finns nog förklaring till det. 

Jag kanske kollar på filmen om jag känner mig tillräckligt psykiskt stark för det, en vacker dag.

Tanjis
4/3/15, 11:16 PM
#25

#24 men det var inte alls farligt :) har sj vart i ett jätte dåligt förhållande som jag sagt några gånger nu. Det gick upp varningsflaggor men ja. Var förvisso tio år sen jag var i det där förhållandet, men spåren finns kvar, kanske mer nyligen för dig. Sen vet inte jag hur jag skulle känna för böckerna när du förklarat dom så.

Hoseok
4/3/15, 11:20 PM
#26

Jag tror dig, men jag fungerar inte på samma sätt. Jag tänker inte kolla på en film om jag känner att det finns risk för att jag blir skadad av det, och det är bara jag själv som kan avgöra det.

Calcifer
4/5/15, 4:19 PM
#27

Christian Grey är ett svin. Svårare än så är det inte. Att han skyller på tragiska händelser tidigare i sitt liv förlåter inte att han behandlar Ana som skräp som ska ställa upp på ALLT han vill medan han kan välja att ignorera det hon ber om när han känner för det. Jag blir ärligt mörkrädd av alla som skriver att de vill ha en egen Christian Grey.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
sponny
4/5/15, 8:26 PM
#28

Jag fick en text skickad till mig för ett tag sedan som ganska väl sammanfattar mina åsikter om herr Grey.

"Fifty shades of grey is only romantic because the guy is a billionaire. If he was living in a trailer It would be an episode of Criminal minds."

😉

neasfotografier
4/6/15, 4:36 PM
#29

Har läst alla böcker och visst kan Christian uppfattas som ett riktigt svin till en början. Men han förändras och det är förmodligen de som läst sista boken, som förstår vad för slags människa han är/blir, som säger att han inte är ett svin. Inklusive mig själv.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Hoseok
4/6/15, 5:13 PM
#30

Jag vet många som läst klart alla böckerna och fortfarande tycker han är ett överskattat svin som får något slags passerkort till att vara ett svin bara för att han är rik och "det är så synd om honom, buhu".

Calcifer
4/6/15, 6:32 PM
#31

Jag har läst alla böckerna och har fortfarande samma åsikt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

neasfotografier
4/6/15, 8:15 PM
#32

Jag tycker inte synd om honom. Men han är inget svin i mina ögon.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Tanjis
4/6/15, 8:25 PM
#33

Han gör ju inget hon inte går med på i filmen. Hon förbjöd honom ex inte att dyka upp hos mamman och i slutet var det ju hon som ville att han skulle visa henne sitt värsta. Han respekterade ju henne kan jag ändå tycka. Jag faller tyvärr för såna män, nu har jag vart ihop med motsatsen till Grey i fem år, men jag är svag för dominanta svin.

[Tilde]
5/10/15, 7:44 PM
#34

Ett svin, helt klart. Håller med de andra som har samma åsikt här i tråden (ok det blev en konstig mening, men jag håller alltså med vad de har skrivit). 🤓

Sen är jag som Kneko, vägrar bidra med pengar eller min tid till en sådan sak genom att se filmen på bio eller köpa boken, etc.

Annons:
Upp till toppen
Annons: