Annons:
Etikettertipsideer
Läst 1054 ggr
[LUV]
2014-12-09 01:54

vad göra med brända filmer?

har uppskattningsvis (har ej räknat) kanske en 50-60 brända filmer hemma som jag inte längre vill ha kvar då jag inte längre har någon tv! vill ju helst inte bara slänga dem, men vet ej vad som går att göra med dem! jag får ju inte sälja dem, hur är det med att ge bort dem, t.ex här på iFokus eller liknande? tyvärr är det ingen i min närhet som är intresserad… någon som vet? :)

Annons:
Tant Grön
2014-12-09 02:22
#1

Du kan väl skriva ett inlägg på  "Bortskänkes i fokus" . Säkert många som vill ha filmer. Vad är det för typ av film?

[LUV]
2014-12-09 14:42
#2

#1 tänkte också på det, men får man verkligen göra det med brända filmer?

det är lite blandade genrer, lägger såklart upp titlarna om jag lägger upp dem på bortskänkes! :)

[LUV]
2014-12-09 18:18
#3

någon som vet om det är lagligt att skänka bort dem via bortskänkes.ifokus?

Blanksteg
2014-12-10 16:23
#4

Jag är inte säker, men kan tänka mig att all form av distribution av piratkopior är olaglig. I så fall är både din handling som distributör och den andra personens handling som mottagare olagliga. 

Men jag är som sagt inte säker. Kan också vara så att det är olagligt bara om man sätter ett pris på produkterna och försöker göra en vinst på det. Men den som tar emot kopiorna har i och för sig inget vinstsyfte mer än att se filmerna osv, och de som laddar ned filmer gratis gör ju ändå något olagligt enligt lagen, så den som skulle ta emot dina kopior skulle bryta mot lagen.

[LUV]
2014-12-10 21:02
#5

ok, någon annan som vet säkert hur det ligger till?

så himla synd om jag skulle behöva slänga dem.. jag har absolut ingen användning för dem då jag som sagt skänkt bort min tv och ej planerar på att ha tv i framtiden, min dator har ingen plats för cdskiva heller så… och tyvärr är det ingen i min närhet som visat intresse..

Cireea
2014-12-11 17:26
#6

Brända filmer är olagligt. Du har antingen laddat ner filmerna eller kopierat en köpt DVD och sedan bränt ut filmen, båda sakerna är olagligt att göra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[LUV]
2014-12-11 17:41
#7

nu är det ju inte jag som bränt dem, jag vet mycket väl att det är olagligt att ladda ner och kopiera! tänkte bara om redan befintliga brända filmer var ok att ge bort, ej sälja, jag var nästan säker på att det var olagligt även det, men tänkte att jag skulle fråga för att vara säker.

Blanksteg
2014-12-11 19:54
#8

Jag är nästan helt säker på att det även är olagligt att ge bort kopior  (och att ta emot dem från någon). De som laddar upp filmer på internet och gör dem tillgängliga för andra gör en olaglig handling, och ger du bort dina brända filmer så gör du i princip samma sak. Borde egentligen inte spela roll hur man distribuerar filmerna eller hur man får tag på dem. Båda parter utför en olaglig handling.

Om jag var du så skulle jag slänga filmerna.

[LUV]
2014-12-11 20:17
#9

det får nog bli så… slänger själva cd'n och säljer/ger bort fodralen!
de jag har hemma har varit såna jag fått låna av vänner eller som vi tittat på tillsammans hos mig och som de sedan inte brytt sig om att vilja ha tillbaka, så det är inte jag som bränt dem.

Tant Grön
2014-12-12 21:07
#10

Men du kan väl göra julklappar av dem. 🎁

http://www.adaras.se/diy-10-satt-ateranvanda-cd-skivor/

[LUV]
2014-12-12 21:10
#11

#10 det ska jag absolut tänka på! gillar verkligen inte att bara slänga saker! tack så mycket! :)

Upp till toppen
Annons: