Etiketterrecensionerövrigt
Läst 5950 ggr
Stefan
10/15/05, 7:16 PM

Bröderna Grimm

Terry Gilliam är efter många år äntligen tillbaka med en ny film. Denna gång har han tagit sig an Bröderna Grimm och deras sagovärldar. Lovande upplägg, men lyckas han göra något bra av det?

I Bröderna Grimm får vi följa Jacob och Wilhelm som åker runt bland olika byar och hjälper de att bli av med diverse demoner och onda andar. Vad byborna inte vet är att allt är planerat och arrangerat av bröderna Grimm själva, en något annorlunda försörjning som samtidigt gjort de kända som hjältar.

Fransmännen som under samma tidsperiod (1800-talet) har ockuperat delar av Tyskland har även de hört talas om bröderna och deras förmåga att lösa mysterier. Då en by har drabbats av ett flertal bortrövanden av små barn får Grimm-bröderna därför ett ultimatum. Hitta barnen och den skyldiga förövaren eller bli tvingade att skiljas från sina huvud i en giljotin. Uppenbart ett enkelt val för Jacob och Wilhelm, men uppgiften visar sig vara svårare än de först trott då något övernaturligt huserar i skogarna runt byn.

Bröderna Grimm

De båda bröderna spelas av Matt Damon och Heath Ledger och ärligt talat blev jag lite skeptisk då jag inte riktigt kunde föreställa mig de i rollerna. Något förvånande tycker jag faktiskt att de passar in bra och gör ett bra jobb med tanke på det material de har att arbeta med. Vår egen Peter Stormare är vi vana vid att se i små biroller där han spelar kompletta galningar. I Bröderna Grimm har han fått en lite större roll och till viss del är han rolig som vanligt, men efterhand blir hans rollkaraktär bara för mycket. Mycket upprepningar och skämt som gör att det mer och mer känns buskisaktigt.

Det är också just komiken i filmen som är det sämsta, men motsägelsefullt kan det också vara det bästa. Filmen kan nämligen liknas vid filmer som Sleepy Hollow och Evil Dead, skräckkomedi. Tyvärr tycker jag inte Gilliam lyckas lika väl som t.ex. Tim Burton gjorde med Sleepy Hollow där det ändå var den kusliga stämningen som var tongivande med små inslag av komik, i Bröderna Grimm är det snarare tvärtom. I vissa scener bygger Gilliam skickligt upp en kuslig stämning, men helt plötsligt raseras det. Jag hade hellre sett att han tonade ner en del av skämten och gjorde en mer renodlad skräckfilm.

Det låter kanske som att jag inte alls tyckte om filmen, men så är det inte. Det är en hyfsad film och Gilliam är skicklig på att skapa en fantasirik värld och rent visuellt är den riktigt välgjord. Det finns också ett antal scener som redan satt sig på näthinnan just på grund av påhittigheten och jag har en känsla av att man uppskattar filmen betydligt mer när man ser den igen då man vet vad man ska förvänta sig. Precis så tycker jag det är med Army of Darkness (Evil Dead 3), en film som egentligen kanske är sådär men som blivit en riktig klassiker tack vare kombinationen skräck, fantasi och humor. Vill man se en film som är historiskt korrekt bör man nog undvika Bröderna Grimm, men som äventyr är den helt ok.

Relaterade länkar

Av: Stefan

Datum för publicering