Etiketterrecensionerövrigt

**
Redan på 1800-talet så kom den första filmen ut, vid närmare eftertanke 1895.
Den första officiella filmvisningen utfördes av bröderna Lumiére i Paris.
Men den som anses fångat dom första rörliga bilderna var Louis Aimé Augustin Le Prince, dock finns bara 2 stycken korta filmer bevarade.

**
Filmproduktion:**

Processen att producera en film är ofta lång och involverar många steg. Spelfilmer är baserade på ett filmmanus med detaljerade scenanvisningar och förberedd dialog. Arbetet börjar med att en manusförfattare pitchar (presenterar) sin idé för ett produktionsbolag eller en producent. Om idén blir köpt utvecklas den till ett manus. Manuset får sedan en regissör och en ansvarig producent som tillsammans tillsätter resten av produktionsteamet, bland andra fotograf, ljud- och ljustekniker, scenograf och kostymör/sminkansvarig. Under tiden rollbesätts manuset, det vill säga en audition hålls och/eller passande skådespelare väljs. Samtidigt gås manuset igenom inför inspelningen, ritas eventuellt om till storyboard, och bedöms ur budgetsynpunkt. Slutligen byggs dekorer upp och rekvisitan ställs på plats.

Yrken inom filmen:

Förutom en films skådespelare, statister och stuntmän arbetar en mängd människor med att framställa en film. Regissören har det övergripande konstnärliga ansvaret för filmen. Han iscensätter det manus som manusförfattaren har skrivit, och har övertygat en producent att producera filmen, eller har blivit anställd av producenten för att göra det. Scenografen är konstnärlig utformare av filmens fysiska miljö, rekvisitören förser skådespelarna med deras rekvisita och kostymtecknare designar skådespelarnas kläder. Bland de filmarbetare som arbetar med att tekniskt framställa filmen finns till exempel filmfotografen, elektrikern och ljudteknikern. För animerad film är regissören huvudanimatör, men har vanligen också en mängd andra animatörer till sin hjälp.

// Liinda

WiktZac
3/14/09, 7:32 AM
#1

En riktigt rolig, och paradoxal detalj är att Hollywood delvis "upptod" p g a upphovsrättstekniska kostnader och bråk i New York - som innan dess varit filmstaden nummer ett i USA. Så delvis för att slippa dessa upphovskostnader och för klimat och billiga tomtpriser så startade den stora filmmakaren Cecil B DeMille den stora inflyttningen till Hollywood och bara några år senare, på 1920-talet, så gjordes 90% av all spelfilm där. Det var också i Hollywood som "filmfabrikerna" uppstod - inspirerade av bilfabrikerna så började man göra film på löpande band.

Men det är onekligen en ganska kul detalj att Hollywood till stor del "uppstod" för att kunna smita undan upphovsrätten! ;o)

//Zac